به گزارش CNN فارسی، در حالی‌که اخبار ضد و نقیض از به بن‌بست رسیدن مذاکرات اتمی شنیده می‌شود، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید «بن‌بستی» در وین وجود ندارد و مذاکرات مانند سابق در حال برگزاری و گفت‌وگوهای هیئت‌ها در حال انجام است.

خطیب‌زاده در نشست خبری دوشنبه ۲۵ بهمن گفت، اگر طرف‌های غربی «اراده واقعی» نشان دهند زمان رسیدن به توافق کوتاه‌تر است.

او افزود: «گفت‌وگو درباره موضوعات کلیدی باقیمانده است. ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام مانده است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره تضمین‌های درخواستی جمهوری اسلامی از آمریکا گفت: «ایالات متحده قابل اعتماد نیست به همین خاطر باید تضمین‌های عینی اخذ شود.» به گفته خطیب‌زاده همه تحریم‌ها باید مطابق برجام مرتفع شود، فرقی نمی‌کند که با چه عنوان و برچسبی هستند.

در آخرین تحولات، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین روز گذشته در توییتر خود درباره وضعیت مذاکرات وین ابراز خوشبینی کرد و نوشت که «همه ارزیابی‌ها مثبت است».

از سویی، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز گذشته از گفت‌وگوی تلفنی خود با باقری کنی، سرپرست تیم مذاکرات ایران خبر داد و آمریکا را به «نمایش ابتکار عمل» و «فرار از تعهدات» متهم کرد. او در عین حال به دشواری مذاکرات در وین اشاره کرد.

شمخانی امروز صبح نیز در توئیت دیگری نوشت: «مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که می‌توان در مورد نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه‌زنی اعلام نظر کرد.»

در روزهای گذشته خبرگزاری «ایسنا» نیز در گزارشی مسئولیت رسیدن به توافق را به گردن طرف‌های غربی گذاشت و با ابراز این که «رسیدن به خط پایان مذاکرات و دستیابی به تفاهم در وین اکنون تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است»، طرف آمریکایی را به عدم تصمیم‌گیری‌ لازم برای مواجه شدن شدن با برجام متهم کرد.

هیئت‌های حاضر در وین می‌گویند در دور جدید مذاکرات که پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران آغاز شد، «پیشرفت محدودی» حاصل شده است.

مذاکرات اتمی در وین هفته گذشته پس از وقفه ۱۰ روزه و مشورت هیئت‌ها با پایتخت‌هایشان از سر گرفته شد.

پیشتر، مقامات غربی گفته بودند، اگر هیئت‌های مذاکره‌کننده ظرف «چند هفته آینده» به توافق نرسند، احیای برجام امری «غیرممکن» خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید