به گزارش CNN فارسی، در این نامه خطاب به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی آمده است: «به سازمان هواپیمایی کشوری بگویید محتوای دوربین‌های فرودگاه بین‌المللی تهران در شب فاجعه را در اختیار خانواده‌ها و وکلا قرار دهند.»

امضاکنندگان این نامه که نامشان فاش نشده، تاکید کردند: «آقای مهندس رستم قاسمی! شما و وزیر قبلی و سایر مسئولان مرتبط در جایگاه پاسخگویی قرار دارید و باید به خانواده‌های داغدار پاسخ دهید.»

شرق نوشت که نگارش این نامه در واکنش به یک نامه وزارت راه و شهرسازی به برخی از خانواده‌های هواپیمای اوکراینی است که در آن درخواست تکمیل اطلاعات جهت پرداخت غرامت به این خانواده‌ها مطرح شده است.

بر اساس این گزارش، این نامه به تاریخ ۱۲ بهمن و به امضای مهری صفری، نماینده ویژه وزیر و مسئول ستاد پرداخت به بازماندگان پرواز اوکراین رسیده بود.

اما ارسال این نامه به خانواده جان‌باختگان، با اعتراض جمعی از آنان روبه‌رو شد و آنان در نامه‌ای به رستم قاسمی ضمن رد پیشنهاد پرداخت غرامت نوشتند: «از شما می‌خواهیم این رفتار ظالمانه و آزاردهنده را متوقف کنید.»

امضاکنندگان همچنین با اعتراض به روند دادگاهی که اخیرا از سوی جمهوری اسلامی در این زمینه برگزار شد، خواستار «اجرای عدالت» به عنوان مطالبه اصلی خود شدند.

در نامه این خانواده‌ها «پرداخت غرامت قبل از روشن شدن حقایق و برپایی دادگاهی عادله و مجازات دست‌اندرکاران این جنایت» را محکوم کردند و نوشتند: «سازمان شما براساس کدامین تصور به این نتیجه رسیده که می‌شود خون این انسان‌های فرهیخته و بیگناه را به متاع دنیایی معاوضه کرد؟ و دست آخر عده‌ای با تاکید فراوان بر “حادثه” بخواهند دیه با شاخه گل به بازماندگان بدهند.»

اواسط دی‌ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل کشورهای پیگیر انهدام هواپیمای اوکراینی به ایران،‌ این چهار کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند جمهوری اسلامی به صراحت گفته است حاضر به مذاکره با آنها نیست و از این رو، این پرونده بر اساس قوانین بین‌المللی پیگیری خواهد شد.

پرواز پی‌اس-۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۹۸ دقایقی پس از پرواز هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید