به گزارش CNN فارسی به نقل از رسانه‌های ایران‌، امروز سه‌شنبه ۴ آبان‌ (۲۶ اکتبر) توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به‌ دلیل اختلال در سامانه هوشمند سوخت، دچار مشکل شده است.

اختلال در جایگاه‌های عرضه سوخت به هرج و مرج در پمپ‌بنزین‌ها، صف‌های طولانی و ترافیک سنگین در شهرهای ایران انجامیده است.

وزارت نفت ایران و رئیس صنف جایگاه‌‌داران سوخت تائید کرده‌اند که سامانه کارت سوخت که شهروندان برای دریافت بنزین یارانه‌ای از آن استفاده می‌‌کنند به دلیل مشکل نرم‌افزاری قطع شده است.

در گزارش دیگری آمده است که همزمان با قطع شدن سامانه کارت سوخت، تعدادی از تابلوهای شهری هم در اصفهان به دلیل هک و حمله سایبری پیام‌هایی اعتراضی درباره بنزین و علیه جمهوری اسلامی نمایش داده‌اند.

ایسنا نارضایتی یک “مقام مطلع ارشد” درباره “غفلت غیرمسئولانه از زیربناهای کامپیوتری و مجازی در ارگان‌های دولتی” را نیز پوشش داده و از قول او نوشته بود: «…به‌جای عبرت گرفتن از حملات سایبری متوالی در طی سال اخیر مثل حملات سایبری چند ماه پیش علیه شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی و تدارک برنامه‌های عملیاتی دور از بازی‌های سیاسی ما فقط به تهمت زنی ادامه میدهیم تا روزی همین عوامل خارجی کشور را واقعا مختل کنند. این بازی‌های سیاسی و تهمت زنی‌ها را کنار بگذارید. رئیس جمهور و دولت جدید باید در اسرع وقت اقدام کنند.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی اما سرگرم بحث درباره مسئله هستند و هشتگ آبان و بنزین در این میان داغ شده است.

یکی از شهروندان نوشته است: «گویا معنای آبان همیشه با واژه بنزین در هم آمیخته شده است.»

یکی دیگر نوشته است: «قدرت یک خاورمیانه در حال حاضر نمی‌تونه بنزین بده به مردم چون کارت سوخت توی جایگاه‌ها خونده نمیشن. جالبه که آبان با بنزین داستان‌ها داره….»

کاربری گفته است: «خب اونایی که برای عدم وجود بنزین در بریتانیا خودشون رو شکافتند و دبه به دست نمک می‌ریختند کجای مجلس نشستند؟»

برخی هم این وقفه و اختلال را مقدمه‌ای بر پایان سوخت سهمیه‌ای و ‌آزاد شدن قیمت بنزین دانسته‌اند.

در تازه‌ترین واکنش، احمد وحیدی، وزیر کشور ایران خطاب به مصرف‌کنندگان گفت، “هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و کسی نباید نگران باشد”. وحیدی علت وقفه در عرضه سوخت را “اشکال فنی و سامانه‌ای” خواند.

دو سال پس از آبان ۹۸

قطعی گسترده عرضه سوخت در ایران همزمان با دومین سالگرد اعتراض‌های گسترده و خونین به افزایش ناگهانی قیمت بنزین روی می‌دهد. در جریان ۵ روز تظاهرات در شهرهای کوچک و بزرگ ایران در آبان ۱۳۹۸ دست‌کم صدها نفر کشته شدند. در حالیکه حکومت ایران کماکان از انتشار آمار قربانیان خودداری می‌کند، سازمان عفو بین‌الملل توانسته هویت ۳۰۴ نفز از قربانیان را تائید کند. خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام امنیتی گفته بود بیش از ۱۵۰۰ نفر در جریان تیراندازی‌های آن سال کشته شدند. عبدالناصر همتی، کاندیدای اعتدالیون و جمعی از اصلاح‌طلبان وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امسال، آمار دقیق قربانیان را اعلام کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در آن زمان گفته بود او هم مانند مردم صبح شنبه از ماجرای گران شدن بنزین با خبر شده است. علی خامنه‌ای، رهبر ایران در آن سال از تصمیم سران قوا حمایت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید