به گزارش CNN فارسی رسانه‌های اسرائیل شامگاه دوشنبه ۲۳ اسفند اعلام کردند در «بزرگ‌ترین حمله سایبری که تا کنون علیه این کشور انجام شده»، وبسایت‌های وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی این کشور هک شده است.

روزنامه «هاآرتص» به نقل از یک مقام امنیتی در وزارت دفاع اسرائيل گفته است: ابعاد حمله نشان‌دهنده این است که یک دولت یا سازمان بزرگ، پشت این حمله است. او به کشور خاصی اشاره نکرد ولی کارشناسان در رسانه‌های مختلف از جمهوری اسلامی ایران به عنوان عامل این حمله نام می‌برند.

گروه «نت‌بلاکز» که محدودیت‌های اینترنتی را در سراسر جهان رصد می‌کند، وقوع اختلال و کاهش شدید دسترسی به اینترنت در اسرائيل را تایید کرده و نوشته است که پس از وقوع این اختلالات، شبکه دولتی میزبان سایت‌های اسرائيلی در سطح بین‌المللی از دسترس خارج شد.

خبر حمله به شبکه سایت‌های دولتی اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که در ساعات گذشته، مسئولان سپاه پاسداران ادعای حمله موشکی به یک مرکز موساد در اربیل عراق را مطرح کرده‌اند و همچنین می‌گویند یک شبکه خرابکاری وابسته به اسرائيل که قصد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فردو داشته است را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یوعاز هندل، وزیر ارتباطات این کشور، همراه با مسئولان ستاد ملی سایبری اسرائیل، پس از وقوع این حمله یک نشست ویژه تشکیل داده‌ است. ستاد ملی سایبری نیز «وضعیت اضطراری» اعلام کرده است.

تا کنون اختلال در وبسایت‌های وزارت‌خانه‌های کشور، خارجه، دادگستری، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان و حتی دفتر نخست‌وزیری گزارش شده است ولی سایت‌های وزارت دفاع، ارتش و سازمان‌های امنیت اسرائیل در میان سایت‌های هک شده نیست، زیرا سامانه‌های داخلی جداگانه دارند.

جنگ سایبری میان بین اسرائیل و ایران از حدود سه سال پیش به‌طور جدی مطرح بوده و آشکار شده است. با این حال، روزهای اخیر بحران امنیتی و نظامی میان اسرائیل و ایران دوباره تشدید شده است.

گروه‌های هکری «سایه سیاه» و «گربه‌های ملوس» از جمله مشهورترین گروه‌هایی بوده‌اند که در سال‌های اخیر در پروژه‌هایی مانند سرقت اطلاعات شخصی افراد در شرکت دارویی ماچون مور و سایت دوست‌یابی همجنس‌گرایان، حمله به شرکت اینترنتی اسرائیلی «سایبرسرو»، به شرکت بزرگ بیمه اسرائیلی «شیربیت» و شرکت امور مالی کی‌ال‌اس از جمله مواردی بوده که توسط این شرکت‌ها انجام شده‌اند.

حمله بزرگ به سامانه سوخت در ایران که موجب اختلال در ۴۳۰۰ سامانه سوخت ایران و حمله سایبری به سامانه‌های شرکت راه‌آهن در تیرماه امسال نیز از جمله مواردی بوده که به اسرائیل نسبت داده شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید