به گزارش CNN فارسی، مقام‌های اوکراین از نخستین حملات هوایی روسیه به دو شهر غربی لوتسک و ایوانوفرانکیفسک و شهر شرقی دنیپرو خبر داده‌اند. همزمان، گزارش‌هایی درباره آمادگی روسیه برای حمله به کی‌یف منتشر شده است.

در شانزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین، روز جمعه ۲۰ اسفند گزارش شد که حملات متعدد هوایی علیه شهرهای دنیپرو، لوتسک و ایوانوفرانکیفسک چند کشته برجای گذاشت که دست‌کم دو نفر از آنها در لوتسک بودند.

در همین حال گزارش‌هایی درباره برنامه‌ریزی دوباره روسیه برای تصرف کی‌یف منتشر شده و برخی رسانه‌ها با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای جدید گزارش داده‌اند واحدهای کاروان بزرگ نظامی روسیه به فاصله‌ای بین ۱۴ تا ۴۰ کیلومتری کی‌یف رسیده‌اند.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، روسیه در حال بازآرایی و تغییر وضعیت نیروهایش برای اقدام تهاجمی جدید در روزهای آینده، و احتمالا عملیاتی علیه کی‌یف، است.

وزارت دفاع بریتانیا در عین حال یادآور شده است که محدودیت پیشروی نیروهای روسیه به دلیل مشکلات لجستیکی همچنان برقرار است.

پیشتر ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، گفته بود حدود نیمی از ساکنان، پایتخت را ترک کرده‌اند و تمامی ساختمان‌ها و مراکز کاملا حفاظت می‌شوند.

از سوی دیگر معاون نخست وزیر اوکراین روز جمعه بار دیگر ابراز امیدواری کرد گذرگاه امن برای دسترسی به غیرنظامیان گیرافتاده در شهر ماریوپل امکان برقراری بیابد.

تلاش‌های قبلی برای خارج کردن غیرنظامیان از این شهر و ارسال کمک برای محاصره شدگان در آن بی‌نتیجه مانده بود.

با این حال روز پنجشنبه گذرگاه‌های امن برای خروج غیرنظامیان از چند شهر اوکراین برقرار شد و به گفته ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری این کشور، حدود ۴۰ هزار نفر از این شهرها تخلیه شدند.

به گفته او، در مجموع حدود یکصد هزار نفر طی چند روز گذشته توانسته‌اند از شهرهای اوکراین خارج شوند اما شهر بندری ماریوپل و شهر وولنوواخا همچنان در محاصره هستند.

از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، روز جمعه گفت اتهام‌زنی روسیه مبنی بر اینکه اوکراین در تدارک حمله شیمیایی است نشانگر آماده شدن احتمالی روسیه برای حمله‌ای شیمیایی علیه این کشور است.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است در نشست روز جمعه خود به ادعای روسیه درباره برنامه‌های سلاح‌های بیولوژیک مورد حمایت آمریکا و ناتو در اوکراین بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید