یک مقام ارشد امنیتی افغان در روز دوشنبه حین مصاحبه ای با سی ان ان آمریکا بیان کرد که ایالات متحده آمریکا, حملات هوایی خود را علیه طالبان در راستای عقب نشینی شبه نظامیان این گروه در شماری از مراکز مهم ولایتی در افغانستان افزایش داده است
این مقام ارشد ادامه داد، در ۷۲ ساعت گذشته، حملات هوایی آمریکا مواضع طالبان را در اطراف شهرهایی چون هرات ، قندهار و لشکرگاه هدف قرار داده است.

استقرار نیروهای ملی افغانستان در شهرها کلیدی

مقامات آمریکایی نیز اخیرا صحت این موضوع را تایید کرده اند اما اطلاعات بیش تری درباره ی هدف و نحوه ی این حملات قرار ندادند.

هفته ی گذشته شاهد درگیری های شدیدی بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان در لشکرگاه ، مرکز ولایت هلمند بودیم, که طبق گزارشی از یکی از افراد سی ان ان, طالبان در حال حاضر برخی از نقاط این شهر را کنترل می کنند.

لشکرگاه از اهمیت بالایی در این کشور برخوردار است، از جمله وجود بزرگراه بین قندهار و هرات که در این شهر قرار دارد و مناطق مهم کشاورزی که در جنوب این شهر واقع است.

طالبان مدتهاست که در ولایت هلمند حضور قوی داشته اند، اما از زمان سرنگونی این گروه در سال ۲۰۰۱ قادر به اشغال هیچ بخشی از پایتخت افغانستان نبودند.

در صورت سقوط لشکرگاه به دست طالبان، این اولین شهر از میان ۳۴ مرکز ولایتی افغانستان به حساب می آید که از کنترل دولت خارج میشود.هر چند که طالبان, کنترل چندین بخش مهم از بزرگراه های افغانستان را تا به امروز به چنگ آورده است.

ولایت هرات – در شمال غرب افغانستان – یکی دیگر از مناطقی است که شاهد درگیری های شدید بین نیروهای دولتی افغانستان و گروه طالبان بوده است, اما طبق گزارشات در این مورد, نیروهای دولتی افغانستان تا حدودی توانسته اند اوضاع امنیتی شهر هرات را کنترل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید