به گزارش CNN فارسی در اين بيانيه که يک نسخه آن در تارنماي وزارت امور خارجه انگليس منتشر شد، آمده است: ما به عنوان سه کشور اروپايي به طور کامل از روند مذاکرات مشارکت کنندگان برجام و ايالات متحده در وين که بر تسهيل بازگشت آمريکا به اين توافق و ايران به اجراي تمام تعهداتش نظارت دارد، حمايت مي‌کنيم.

تروئيکا در اين بيانيه تاکيد کرد که به مذاکرات وين که در پرتو آن مزاياي برجام براي همه احيا شود، متعهد هستيم.
توافق هسته‌اي ايران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحاديه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسيد و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد تأييد شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ به طور يکجانبه به مشارکت آمريکا در اين توافق پايان داد و تروريسم اقتصادي را با هدف فشار حداکثري عليه مردم ايران اعمال کرد.

ايران تا يک سال پس از خروج آمريکا از برجام به تمامي تعهداتش ذيل اين توافق عمل کرد تا به کشورهاي اروپايي که وعده مي‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران مي‌کنند، فرصت دهد تا براي تحقق اين وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت يک سال از خروج آمريکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اينکه کشورهاي اروپايي به وعده‌هايشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذيل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ايران بر اساس مفاد توافق هسته‌اي برجام صورت مي‌گرفت.

انگليس، فرانسه و آلمان در بيانيه خود از ايران خواسته‌اند تا از فرصت ديپلماتيک به وجود آمده در وين براي احياي برجام «فورا» استفاده کند.
اين درحاليست که جمهوري اسلامي ايران به عنوان کشوري مسئوليت پذير اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحريم‌هاي آمريکا به نحوي که قابل راستي آزمايي باشد، به اجراي تعهداتش در برجام باز مي‌گردد.
سيد ابراهيم رييسي، رييس‌جمهوري ايران پيشتر در سخناني تاکيد کرد که از منافع ملت ايران يک قدم عقب نشيني نخواهد کرد و جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات وين به دنبال رفع تحريم‌ها و منافع ملت خواهد بود.

سه کشور اروپايي در بخش ديگري از اين بيانيه نسبت به گزارش‌هاي مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص کاهش تعهدات برجامي ايران و محدوديت دسترسي‌ بازرسان آژانس به مراکز اتمي ايران ابراز نگراني کرده‌اند.
در اين بيانيه آمده است که ايران از آخرين نشست شوراي حکام به ادامه فعاليت‌هاي غير مجاز در زمينه اورانيوم فلزي ادامه داده و براي اولين بار غناي آن را به ۲۰ درصد رسانده است. اين درحاليست که بر اساس ادعاي تروئيکاي اروپايي، ايران دليل موجه غير نظامي براي انجام چنين اقدامي ندارد و بايد فورا توليد اورانيوم فلزي را متوقف کند.

در اين بيانيه به ساير گام‌هاي ايران در کاهش تعهدات برجام اشاره و ادعا شده که اين اقدامات پيامدهاي غير قابل بازگشتي را در توانمندي اتمي ايران دارد و مزاياي برجام را در زمينه عدم اشاعه تسليحات هسته‌اي تضعيف مي‌کند.
سه کشور اروپايي اين گام‌ها را نقض سيستماتيک برجام توصيف کرده و ادعا کردند که در کنار مذاکرات وين، با هدف يافتن راه حل ديپلماتيک براي احياي اين توافق تاسف‌بار است. طرف‌هاي اروپايي بدون اشاره به بدعهدي خود در اجراي تعهدات برجامي از ايران خواسته‌اند تا از آنچه تشديد اوضاع خواندند، دست کشيده و بدون فوت وقت به تعامل سازنده در مذاکرات وين بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید