به گزارش CNN فارسی , وزارت معارف (آموزش و پرورش) افغانستان روز جمعه  ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) با صدور یک بیانیه اعلام کرد که همه مدارس دولتی، خصوصی و رسمی، دینی و سایر موسسات آموزشی کشور باید از روز شنبه فعالیت خود را از سر بگیرند. طالبان از همه معلمان مرد و دانش‌آموزان پسر خواسته است در مدارس حضور یابند.

در بیانیه وزارت معارف از دانش‌آموزان دختر نامی برده نشده و درباره زمان بازگشایی مدارس متوسطه دخترانه از کلاس ششم به بعد و فعالیت معلمان زن نیز هیچ گونه اطلاعاتی داده نشده است.

از زمان روی کار آمدن طالبان قوانین جدیدی در مورد دانشگاه‌ها اعمال می‌شود. پیش از این طالبان اعلام کرده بودند که دختران و زنان می‌توانند در دانشگا‌ه‌ها درس بخوانند اما در کلاس‌های جداگانه و با رعایت حجاب کامل اسلامی.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر به جای وزارت زنان

هم‌زمان با صدور این بیانیه گروه طالبان وزارت امور زنان را نیز به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تغییر داد.

رسانه‌های افغانستان روز جمعه ۲۶ شهریور از برداشته شدن تابلوی وزارت امور زنان خبر دادند.

کارمندان وزارت امور زنان به حذف این وزارتخانه از سوی طالبان اعتراض کردند. مقام‌های طالبان روز جمعه به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره این حادثه پاسخی ندادند.

دولت بدون زنان

هنگامی که دو هفته پیش گروه طالبان فهرست نخستین اعضای دولت خود را معرفی کرد معلوم شد که در این فهرست از زنان خبری نیست.

حاکمان جدید افغانستان قول داده‌اند که حقوق زنان را رعایت کنند اما از نخستین روز حکومت خود به زنان دستور دادند که برای حفظ امنیت خود در خانه بمانند و تا زمانی که تفکیک جنسیتی اجرا نشود سر کار نروند.

زنان افغان اگرچه اکنون به حاشیه رانده شده‌اند، اما در ۲۰ سال گذشته برای حقوق اولیه خود مبارزه کرده و از جمله به عنوان قانون‌گذار، قاضی، خلبان و افسران نظامی اجرای و‌ظیفه کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید