کشورهای سراسر آسیا با بدترین نوع ویروس همه گیر کرونا با نام دلتا درگیر هستند ، این فاجعه به دلیل نرخ پایین واکسن در کشورهای آسیایی و نوع بسیار مسری دلتا ایجاد شده است.

در حالی که کشورهایی مانند چین ، ژاپن و کره جنوبی شاهد شیوع فزاینده بیماری کرونا هستند ، لبه ی تیز موج دلتا در جنوب شرقیآسیا به شدت احساس می شود و کشورهای این ناحیه شاهد افزایش سریع تعداد مرگ و میر هستند.

کشورهای جنوب شرقی آسیا که سال گذشته موفق به مهار همه گیری کرونا شده بودند ، اکنون با کمبود تخت بیمارستان ، تجهیزات واکسیژن دست و پنجه نرم می کنند.

تکرار این قضایا سبب فعال شدن شرایط اضطراری و قرنطینه در کشورهای جنوب شرقی آسیا شد و طی این اتفاق، اعتراضات مردمیبه نحوه برخورد دولت هایشان در مالزی و تایلند شروع شده است. در همین حین ، میانمار نیز به دلیل کودتای نظامی ماه فوریه در آستانهی فروپاشی است و سرکوب خونین متعاقب آن ، سیستم سلامت این کشور را متلاشی کرده و در پی آن عملیات واکسیناسیون به طورکامل متوقف شده است.

شاید در هیچ کجای جنوب شرقی آسیا این تلنگر کرونایی به اندازه ی  کشور ویتنام مشهود نباشد.

سال گذشته ، این کشور به دلیل استراتژی تهاجمی غربالگری زودهنگام مسافران در فرودگاه ها و برنامه قرنطینه و نظارت دقیق ، بهعنوان یک نمونه برجسته در مهار ویروس شناخته شد.

این در حالیست که کشورهای ثروتمند مانند انگلستان و سنگاپور که شاهد شیوع مجدد بیماری هستند ، از قبل بیش از نیمی از جمعیتخود را به طور کامل واکسینه کرده اند.

بر اساس گزارش Our World in Data ، ویتنام به طور کامل کمتر از ۱ درصد از جمعیت خود ، تایلند  حدود ۵ درصد ، فیلیپین ۷٫۲ درصد و کشور اندونزی  ۷٫۶ جمعیتش را واکسینه کرده است.

با گذشت بیش از یک سال و نیم از این بیماری همه گیر ، نوع دلتای این بیماری خودش را در نقاطی از جهان که نرخ واکسن پایینیدارند، نشان داده است حتی اگر این کشور ها قبلاً کنترل ویروس را در دست داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید