به گزراش CNN فارسی ، جسد این دیپلمات ۳۵ ساله صبح روز ۱۹ اکتبر پیدا شد. اشپیگل گزارش داد که ظاهرا او از طبقه بالایی ساختمان سفارت روسیه در پایتخت آلمان به پایین سقوط کرده است، اگرچه مشخص نیست که چرا سقوط کرده یا علت مرگ او چیست.
نشریه اشپیگل و سایت تحقیقاتی Bellingcat گزارش می دهند که دیپلمات مرده از سال ۲۰۱۹ به عنوان دبیر دوم سفارت روسیه در برلین تأیید شده بود، اما مقامات امنیتی آلمان معتقدند که او افسر مخفی FSB روسیه، سرویس امنیت داخلی و ضد جاسوسی روسیه بوده است.
اشپیگل و بلینگکت گزارش دادند که FSB قبلاً توسط سرویس های اطلاعاتی غربی به قتل یک تبعیدی گرجی که در سال ۲۰۱۹ در پارک برلین به ضرب گلوله کشته شد، مرتبط بود. کرملین هرگونه ارتباط بین این قتل و دولت روسیه را رد کرده است.
اشپیگل روز جمعه گزارش داد سفارت روسیه با کالبد شکافی دیپلمات موافقت نکرد و مصونیت دیپلماتیک وی به این معنی بود که دادستان عمومی آلمان نمی تواند تحقیقاتی را انجام دهد.
مقامات روسی و آلمانی روز جمعه پس از انتشار گزارش اشپیگل به مرگ این دیپلمات اعتراف کردند.
سفارت روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: «تصادف غم انگیز با یک دیپلمات روس در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ رخ داد. تمامی تشریفات مربوط به اعزام جسد این دیپلمات به وطن به سرعت با مراجع ذیصلاح انتظامی و پزشکی آلمان مطابق رویه جاری انجام شد.»
ما گمانه‌زنی‌هایی را که در تعدادی از رسانه‌های غربی در زمینه این حادثه تلخ منتشر شد، کاملاً نادرست می‌دانیم.»
سخنگوی وزارت خارجه آلمان به سی ان ان گفت که دولت از مرگ این دیپلمات مطلع بوده است، اما به “دلایل حفاظت شخصی از افراد ذینفع و بستگان آنها، جزئیات بیشتری در حال حاضر فاش نخواهد شد.”

مرگ این دیپلمات تقریبا یک سال پس از تحقیقات انجام شده توسط CNN و Bellingcat رخ داد که نشان داد یک تیم سموم FSB متشکل از ۶ تا ۱۰ مامور، الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه را بیش از سه سال تحت تعقیب قرار دادند تا اینکه در آگوست ۲۰۲۰ با این عصب کشنده مسموم شد.

ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید