کارگران مهاجر کشورهای هند، نپال، بنگلادش و سریلانکا مسئولیت ساخت ورزشگاه‌ های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را برعهده دارند. بر اساس گزارش‌ های منتشر شده، حدود ۶۵۰۰ نیروی کار خارجی جان خود را برای پروژه‌ های این مسابقات از دست داده ‌اند. آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی مقامات دولتی قطر نشان دهنده این است که به طور متوسط از هر ۱۲ نیروی کار خارجی، یک نفر جان خود را از دست داده است.

میزبانی قطر در دسامبر سال ۲۰۱۰ از سوی فیفا اعلام شد. در آن برهه زمانی، کارگران مهاجر این موضوع را در خیابان ‌های دوحه جشن گرفتند ولی آن زمان نسبت به اینکه بسیاری از آن‌ ها جانشان را از در راه این پروژه ‌ها از دست خواهند داد به هیچ عنوان آگاه نبودند.

کشورهای هند، بنگلادش، نپال و سریلانکا اعلام کردند، ۵۹۲۷ کارگر در سال‌ های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ در کام مرگ فرو رفته ‌اند. سفارت پاکستان در قطر از مرگ ۸۲۴ کارگر در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰.۸۲۴ کارگر پاکستانی در قطر خبر داد. قطعا تعداد قربانیان به میزان قابل توجهی بیشتر می باشد. قطر آمار قربانیان برخی از کشورها را هیچ گاه رسانه ‌ای نکرده است. اگرچه کارگران فیلیپینی و کنیایی در این کشور آسیایی اشتغال دارند ، ولی آماری از این دو کشور ارائه نمی ‌شود.

سقوط از ارتفاع ، مهم ‌ترین عامل مرگ این کارگران اعلام شده است. همچنین «مرگ طبیعی» یکی دیگر از دلایل جان باختن کارگران محسوب می ‌شود. بسیاری از کارگران به دلیل گرمای طاقت ‌فرسای کشور قطر دچار مشکلات حاد تنفسی و قلبی_عروقی می ‌شوند.

سخنگوی فیفا در بیانیه‌ ای اظهار کرد : این سازمان به طور کامل نسبت به حقوق کارگران متعهد است. اگرچه اقدامات بسیار دقیق بهداشتی و ایمنی در محل پروژه ‌ها وجود دارد ولی حوادث فراوانی در سایت‌ های ساختمانی جام جهانی فیفا اتفاق می ‌افتد که در مقایسه با سایر پروژه ‌های بزرگ ساختمانی در سراسر جهان ناچیز است.

دیدگاهتان را بنویسید