به گزارش CNN فارسی جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز جمعه به طور خصوصی با خانواده‌های قربانیان دیدار کرد. او در توییتی گفته است “چیزهایی که آنها درباره عزیزانشان به من گفتند همیشه با من خواهند ماند – و دولت ما در مبارزه برای عدالت و پاسخگویی آرام نخواهد گرفت.”

در بیانیه دولت کانادا گفته شده است این کشور به همکاری با شرکای بین‌المللی برای اطمینان از اجرای عدالت و پاسخگو کردن (جمهوری اسلامی) در برابر قربانیان مسافران و خدمه پرواز ۷۵۲ ادامه خواهد داد.

۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰)، ۱۷۶ سرنشین این هواپیما در شلیک دو موشک زمین به هوای پدافند سپاه پاسداران کشته شدند.

وزارت امور خارجه ایران می‌گوید جمهوری اسلامی “فرآیند رسیدگی کیفری و قضایی را انجام داده است.”

خانواده‌های جان باختگان با راه‌اندازی کارزاری بین‌المللی تلاش کرده‌اند جزییات دقیق این فاجعه علنی شود و عاملان آن، شناسایی و در یک دادگاه مستقل و بین‌المللی محاکمه شوند.

سازمان هواپیمایی کشور ایران ماه مارس سال گذشته در آخرین گزارش خود درباره این حادثه، اپراتور پدافند موشکی سپاه را در سرنگونی هواپیمای اوکراین مقصر دانست.

خانواده‌های بازماندگان می‌گویند که بعد از گذشت دو سال به شکایت‌های آنها رسیدگی نشده و هیچ یک از افرادی که “متهمان اصلی” این اتفاق هستند، محاکمه نشده‌اند.

در این هواپیما به غیر از ایرانیان دو تابعیتی، اتباع کشورهای افغانستان، آلمان، کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد حضور داشتند.

دولت کانادا گفته است به دنبال آن است تا به برخی از خانواده‌های قربانیان که خارج از کانادا هستند، اقامت دائم در این کشور بدهد. همچنین دولت کانادا به یاد قربانیان این پرواز، یک بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی و کانادایی ایجاد می‌کند و ۲۵ هزار دلار در اختیار ۱۷۶ متقاضی قرار خواهد داد.

چهار کشور کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین اخیرا گفتند تلاش بیشتر برای مذاکره با ایران “بی فایده است” و این گروه بر اقدامات بعدی بر اساس قوانین بین‌المللی تمرکز خواهد کرد.

وزارت خارجه ایران با متهم کردن کشورهای درگیر در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی به “سوء استفاده از این واقعه” گفته است آماده است تا با هر یک از کشورهای پیگیر پرونده “دوجانبه” مذاکره کند.

روز گذشته یک مقام سازمان هواپیمایی ایران گفت پرداخت ۱۵۰ هزار دلاری به هر یک از خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ آغاز شده است. این مقام گفت پرداخت مبلغ یاد شده به عنوان “دلجویی” است و خانواده‌ها را از “حق پیگیری قضایی” منع نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید