به گزارش CNN فارسی عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر پرداخت پنج میلیارد دلاری بدهی عراق به ایران را تکذیب کرد.

حمید حسینی روز سه‌شنبه ۲۳ آذر به خبرگزاری ایلنا گفت عراق بعضا پرداخت‌های کوچکی انجام می‌دهد اما در مقابل، هر روز هم به بدهی این کشور اضافه می‌شود؛ یعنی میزان پرداختی عراق کفاف گاز و برقی که دریافت می‌کند را هم نمی‌دهد.

اخیرا پایگاه خبری «العهد» مدعی شده بود که عراق تاکنون پنج میلیارد دلار از مجموع ۷.۲ میلیارد دلار بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را پرداخت کرده است.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران روز ۱۸ آذر خبر از آزاد شدن «۳.۵ میلیارد دلار» از دارایی‌های مسدود شده ایران در یک کشور خارجی داد و گفت «قرار است ارقام بیشتری نیز در آینده نزدیک آزاد شود».

یک روز بعد از این ادعا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که آمریکا و شرکایش در طول ۱۱ ماه گذشته هیچ پول مسدود شده ایران را آزاد نکرده‌‌اند و اخبار مربوط به آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران نادرست است.

عراق می‌گوید پول برق و گاز وارداتی از ایران را به حساب ایران در بانک تجارت عراق واریز می‌کند، اما ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا قادر به برداشت از این منابع نیست.

وزارت برق عراق نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور بابت خرید برق و گاز از ایران «هیچ بدهی» ندارد و دلیل قطع شدن صادرات برق و گاز ایران به عراق، کسری برق و گاز در خود ایران است.

این بیانیه می‌گوید ایران طبق قراردادها، ملزم به تامین گاز و برق عراق است و در همین زمینه رایزنی‌هایی با طرف ایرانی در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید