به گزارش CNN فارسی قرص «مولنوپیراویر»، خطر بستری شدن یا مرگ ناشی از ابتلا به کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش داده است.

این مطالعه ۷۷۵ فرد بزرگسال مبتلا به کرونا با علائم خفیف تا متوسط را که به دلیل مشکلاتی مانند چاقی، دیابت یا بیماری‌های قلبی در معرض خطر بیشتری هستند، مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه هنوز توسط پژوهشگران مستقل ارزیابی نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک گروه مشاوره پزشکی مستقل که مطالعات را تحت نظر داشته توصیه کرده است آزمایش‌های فاز سوم متوقف شوند، چرا که نتایج به دست آمده تا آن زمان به اندازه کافی قوی بود و ادامه مطالعات از لحاظ اخلاقی منطقی به نظر نمی‌رسید.

در صورت تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای صدور مجوز استفاده اضطراری، این اولین داروی خوراکی خواهد شد که می‌تواند در مبارزه جهانی با همه‌گیری کووید-۱۹ نقش مهمی ایفا کند.

سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا چند هفته پس از دریافت تقاضا، تصمیم خود را مبنی بر تأیید یا رد این دارو اعلام خواهد کرد. گفته شده که به محض صدور مجوز، این قرص آماده ورود به بازار خواهد بود.

شرکت داروسازی مِرک در حالی که منتظر نتایج مطالعات فاز سوم خود بود، این دارو را تولید نیز می‌کرد و انتظار دارد تا پایان سال ۱۰ میلیون قرص تولید کند.

دولت آمریکا، ۱.۷ میلیون از این دارو را پیش‌خرید کرده است.

مولنوپیراویر، یک قرص ضد ویروس است که به صورت روزانه و کوتاه مدت پس از تشخیص ویروس تجویز می‌شود تا از بروز علائم وخیم‌تر پیشگیری کند.

داروی ضدویروس دیگری که برای درمان کووید-۱۹ استفاده می‌شود «رمدسیویر» است که به صورت آمپول تزریق می‌شود و بر خلاف مولنوپیراویر، در مراحل اولیه بیماری یا به صورت گسترده استفاده نمی‌شود.

در صورت دریافت مجوز قرص مولنوپیراویر، فشار از روی بیمارستان‌ها و کادر درمان نیز تا اندازه زیادی برداشته خواهد شد.

از طرفی، دسترسی ارزان‌تر و آسان‌تر به این قرص در مقایسه با دارویی مانند رمدسیویر یا داروهای آنتی‌بادی می‌تواند در مبارزه سریعتر با کووید-۱۹ در جهان، به ویژه در کشورهای با درآمد کم، نقش مهمی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید