این روز ها ، اخبار هایی به گوش می رسد که اصلا جالب به نظر نمی رسد. خبر هایی درباره تورم مهار نشدنی و بی سابقه در ایران به گوش می رسد و این بار کشور را نه تنها به پرتگاه می برد ، رد شدن از آن پرتگاه غیرممکن تر از همیشه به نظر می رسد!

اواخر هفته ی پیشین ، رییس جمهور دولت سیزدهم و جدید کشورمان ، ابراهیم رییسی ، نشستی با اقتصاد دانان و فعالان اقتصادی برگزار کرد که در بین تمام این افراد حاضر در نشست ، مسعود نیلی ، اقتصاد دان بیشتر از همه مورد توجه بود و هشدار های جدس و زیادی را داد.

او که افراد حاضر در این نشست را مبهوت سخنان خود کرده بود ، گفت : تورمی مهار نشدنی در راه است. چند روزی بعد از این نشست ، گزارش بانک مرکزی از وضعیت شاخص ‌های پولی در سال ۹۹ منتشر شد که در این گزارش رشد بی ‌سابقه نقدینگی بیشتراز همه مورد توجه قرار گرفت.

بعد از این گزارش بود که مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتی به رشد نقدینگی اشاره کرد و نوشت: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از سه هزار و هفتصد هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش دو برابر شده است.

او در ادامه هشدار داد: اگر چه طی ماه‌ های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده ((اما دریغ)). با این روند در ماه ‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچ گاه در کشور تجربه نشده است.

مهم ‌ترین عامل ایجاد ابر تورم در این کشور کسری بودجه دولت بر اثر کاهش درآمد‌ های نفتی و طرح‌ های حمایتی بدون برنامه بوده است که دولت را مجبور به چاپ روز افزون پول برای تامین هزینه‌ های خود کرده است.

هر چند این تورم در ابتدا بین اعدادی در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد محدود بود ، اما دیری نگذشت که پس از ورود اقتصاد به چرخه خود تخریب ‌کننده ونزوئلا به شرایط امروز رسید.

باید دید چه آینده ای در انتظار ما خواهد بود!

 

این پست دارای یک دیدگاه است

  1. یاسر اعرافی

    تورم توی ایران مهر و شهریور تو ایران مردم رو بیچاره میکنه مطمئن باشید

دیدگاهتان را بنویسید