بازار نیر به عنوان نهادی کاملا مستقل و فاقد ارتباط با سیاست گذاری اقتصادی کشور ، نیمه جان به کار خود ادامه می دهد. جزیره ای شدن ساختار اقتصاد کشور ، بزرگترین آسیب ممکن را به کلیت اقتصاد کشور و معیشت عمومی وارد می سازد.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی در جواب به سوالی مبنی بر دلایل اصلی سیاسی کاری در نهاد های پولی و مالی کشور و عدم توجه به اصول اولیه علم اقتصاد در سیاست گذاری های پولی و مالی و ارزی در دولت های گوناگون بعد از جنگ، گفت : دولت ها خود را وامدار دو طیف از افراد می دانند: اول کسانی که از آن ها در فرآیند های تبلیغاتی حمایت ویژه کرده اند و دولت ها در سیاست گذاری ها یا تقسیم مسئولیت های بعد از پیروزی در انتخابات این نکات را لحاظ می کنند و در وهله دوم خود را مدیون و بدهکار طبقه ای می دانند که برایشان شعار ها و وعده های جذاب داده اند و در صورت رویگردانی این طبقه، رقابت های بعدی انتخاباتی خود را به رقبا واگذار می کنند.

در سه سال از این چهار سال ، در بازار نرخ تورم کشور بیشتر از سی درصد بوده است که در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه می باشد. در شرایط کنونی نیز دولت بودجه سال جاری را معطوف به برجام تدوین کرده است. یعنی این بودجه بدون توجه به واقعیت های روز و مسائل ساختاری اقتصاد ایران تدوین شده است و در نتیجه، کشور امسال دست کم دچار کسری بودجه پانصد هزار میلیارد تومانی خواهد شد ، زیرا که دولت خوشبینانه میزان فروش نفت را بیشتر از دو میلیون بشکه در روز لحاظ کرده که دست کم تا نیمه سال، تحقق این درآمد برای بودجه معادل صفر درصد خواهد بود اما مصارف دولت در این شرایط کاهش نیافته است.

هر چند عبور موفق از این تورم ، کار سخت و یا حتی نشدنی است ، ولی باید امیدوارانه و با تلاش خود از یک گذرگاه دیگر هم به سلامت عبور کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید