به گزارش CNN فارسی , دفتر آمار ملی بریتانیا (ONS) روز چهارشنبه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در ماه اوت ۳٫۲ درصد افزایش یافته است ، در حالی که این میزان در ۱۲ ماهه منتهی به جولای از ۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش ماهانه بزرگترین افزایش از زمان شروع ثبت سوابق ONS در ژانویه ۱۹۹۷ است.

برخی از برنامه های افزایش دهنده , منعکس کننده برنامه های امدادرسانی به کرونا بود که در تابستان گذشته اجرا شد ، مانند کاهش مالیات بر فروش در بخش مهمان نوازی و ابتکارات دولت با نام  “بخورید تا کمک کنید” ، که قیمت غذاهای رستوران را به شدت کاهش داد و به مردم تخفیفات زیادی در این زمینه داده شده.

اما اقتصاد بریتانیا نیز با فشارهای رو به افزایش روبرو بوده است که به دلیل کمبود کارگران و زنجیره های تامین زنجیره ای مرتبط با همه گیری ایجاد شده اند . این امر بر روند بهبود اقتصادی تأثیر می گذارد و این روند را کند میکند و می تواند بانک انگلستان را مجبور به افزایش نرخ بهره کند در صورتی که تورم بیش از حد انتظار ۲ درصد باقی بماند.

بر اساس گزارش ONS یک میلیون فرصت شغلی در انگلیس در ماه های ژوئن تا آگوست وجود داشت و بین ماه های مه و جولای دستمزد تقریبا ۷ درصد افزایش یافت. افزایش دستمزد در حالی است که شرکت ها در حال حاضر با هزینه های بیشتری در زنجیره تامین خود به دلیل کمبود مواد اولیه و افزایش نرخ حمل و نقل دست و پنجه نرم می کنند.

رستوران ها ، میخانه ها و سوپر مارکت ها ، از جمله غذاهای ایسلند و ناندو ، به دلیل کمبود کارکنان یا به دلیل تمام شدن مواد اولیه مجبور به تعطیلی برخی از مکان ها شده اند. مک دونالد (MCD) نیز در اوایل تابستان مجبور شد میلک شیک را از منوی خود حذف کند.

ترجمه از وبسایت رسمی CNN

دیدگاهتان را بنویسید