به گزارش CNN فارسی، ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان مي‌گويد: «پس از شکست مذاکرات با اين گروه مسلح، ما عمليات را شروع کرديم. آنها متحمل خسارات سنگيني شدند.» در مقابل، سخنگوي جبهه مقاومت ملي (NRFA) مي‌گويد که همچنان کنترل تمام ورودي‌ها و مسيرهاي پنجشير را در دست دارد و تمام تلاش‌ها براي کنترل آنجا را با شکست مواجه ساخته است.

نيروهاي طالبان و «جبهه مقاومت ملي» وابسته به احمد مسعود، روز پنج‌شنبه در دره پنجشير وارد نبرد سختي با يکديگر شدند و هر يک مدعي وارد آوردن تلفات سنگين به ديگري است. اين در حالي است که طالبان اعلام کرده در آستانه تشکيل دولت است.

«تد رجنسيا»، «ويرجينيا پيترومارچي» و «عروه ابراهيم» در گزارش ۲ سپتامبر براي الجزيره نوشتند، روز پنج‌شنبه دومينيک راب، وزير خارجه بريتانيا که در قطر به سر مي‌برد، اعلام کرد که «تعامل مستقيم» با طالبان ضروري است. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان مي‌گويد: «پس از شکست مذاکرات با اين گروه مسلح، ما عمليات را شروع کرديم. آنها متحمل خسارات سنگيني شدند.» در مقابل، سخنگوي جبهه مقاومت ملي (NRFA) مي‌گويد که همچنان کنترل تمام ورودي‌ها و مسيرهاي پنجشير را در دست دارد و تمام تلاش‌ها براي کنترل آنجا را با شکست مواجه ساخته است. «راب مک برايد» هم در گزارشي براي الجزيره از کابل نوشت که طالبان توپ را به زمين پنجشيري‌ها انداخته است و مي‌گويد به‌دليل «درخواست‌هاي غيرمنطقي» آنها راه‌حل مسالمت‌آميز با شکست مواجه شد. به نوشته مک برايد، طالبان مدعي است «دشمن» (جبهه مقاومت) خواستار حفظ سلاح هاي خود است و احمد مسعود هم خواستار سهم ۳۰درصدي در دولت جديد است. بي‌بي‌سي نيز در گزارش ۳ سپتامبر نوشت، اکنون در پنجشير تني چند از مقام هاي سابق افغان هم حضور دارند. از آن جمله‌اند امرالله صالح (معاون سابق رئيس‌جمهور)، ژنرال بسم‌الله خان محمدي (وزير دفاع سابق) و اعضاي سابق نيروهاي امنيتي و شبه نظاميان محلي. «محمد توفيق» هم در گزارش ۳ سپتامبر براي سي.ان.ان نوشت، اکنون پنجشير به قطب مقاومت عليه طالبان تبديل شده است. اين منطقه که کوهستاني و غيرقابل دسترسي است، در شمال کابل قرار گرفته و تنها منطقه در افغانستان است که هنوز طالبان نتوانسته آنجا را تصرف کند. روز پنج‌شنبه يکي از رهبران طالبان گفته بود که اگر پنجشير تسليم نشود، آنجا را «لِه خواهيم کرد».

به نوشته اين گزارشگر، پنجشير از سابقه‌اي طولاني در مقاومت برابر شورشيان برخوردار است. دو هفته است که نبردهاي گاه و بي‌گاه ميان طالبان و جبهه مقاومت جريان دارد. طالبان دست به بسيج گسترده‌اي عليه پنجشير زده و دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که سه منطقه را در پنجشير به تصرف خود در آورده است. با اين حال، منابع جبهه مقاومت هم مي گويند که از اواخر پنج‌شنبه ۱۱ شهريور درگيري سختي ميان طرفين درگرفت. منابع مقاومت گفتند: «آنها (طالبان) از آخرين زورو تير ترکششان استفاده مي‌کنند؛ اما تا اين لحظه درگيري ادامه دارد و نتوانستند به اهداف خود برسند.» اوايل روز پنج‌شنبه هم «فهيم دشتي» سخنگوي جبهه مقاومت در پيامي صوتي اعلام کرد که طالبان در راستاي ورود به دره پنجشير ۴۰ نفر از نيروهاي خود را از دست داد. «علي نظري» از ديگر سخنگويان جبهه مقاومت هم اعلام کرد که مقاديري از تسليحات سنگين و سبک طالبان هم به دست مقاومت افتاد.

پايگاه اينترنتي «پامير» متعلق به جبهه مقاومت هم اعلام کرد که طي درگيري‌هاي پنج‌شنبه، طالبان ۷۰کشته و زخمي فقط در خاواک داشته و قريب ۳۰۰نفرشان هم اسير شده‌اند. نيروهاي طالبان اکنون در تلاش براي آوردن ۵ هزار نيروي کمکي هستند. محمد توفيق، گزارشگر سي.ان.ان در بخش ديگري از گزارش خود نوشت که طالبان هم با انتشار ويدئوها و عکس‌هايي اعلام کرد که تلفات سختي به طرف مقابل وارد آورده است. روز چهارشنبه، رهبر طالبان از پنجشيري‌ها خواست تا «عفو» را بپذيرند، سلاح بر زمين بگذارند و از نبرد اجتناب کنند. رهبر طالبان در عين حال تصريح کرد که مذاکرات به بن‌بست رسيده و نبرد اجتناب ناپذير است. بر اساس اين گزارش، دره پنجشير اکنون به نقطه ثقل مقاومت در برابر طالبان تبديل شده است. اين منطقه از سابقه‌اي طولاني در زمينه مقاومت برخوردار است: از دوران امپراتوري بريتانيا تا دوره شوروي و تا طالبان. موقعيت جغرافيايي اين منطقه موجب موفقيت‌هاي دفاعي براي اين منطقه شده و به نيروهاي محلي دست برتر در برابر مهاجم داده است. احمد مسعود، رهبر مقاومت روز چهارشنبه در مصاحبه‌اي با سي.ان.ان گفت: «طالبان عوض نشده است و آنها همچنان در تقلاي استيلا بر کل کشور هستند. ما در برابر اين استيلا، عدم تساهل و سرکوب مقاومت مي کنيم…» او معتقد است که مقاومت همچنان به دنبال مذاکره با طالبان است؛ اما «اين مذاکره راه به جايي نبرده است.»

دیدگاهتان را بنویسید