به گزارش CNN فارسی، سازمان اطلاعات ملی آمریکا به این ارزیابی رسیده‌ که پوتین ممکن است در نتیجه مطلوب خود از جنگ با اوکراین تجدیدنظر کند. وزیران انرژی G7 از اوپک خواستند تولید نفت را افزایش دهد. مردم ماریوپل هم‌چنان در محاصره و مضیقه هستند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در بازدید از پریستیا تاکید کرد که قطع واردات نفت و گاز از روسیه به صلاح کشور نیست. او این بحث را که می‌توان با قطع سوخت، به جنگ پایان داد، اشتباه خواند و گفت: «قطع برق و گرمایش در بیمارستان‌ها یا مدارس، یک کشور را بی‌ثبات می‌‌کند و ابتکار عمل را به دست پوتین می‌دهد.»
هم‌زمان، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرده که اتحادیه اروپا طرحی در دست بررسی دارد که از سال ۲۰۲۷ دیگر نباید از گاز و نفت روسیه استفاده کند. او در توییتی نوشته که طرح در اواسط ماه مه ارائه خواهد شد.

نماینده کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)  در پیامی صوتی وضعیت شهر بندری ماریوپل را که از سوی روسیه محاصره شده، دهشتناک توصیف کرد. ساشا ولکوف معاون رئیس این کمیته در ماریوپل اعلام کرد که سکنه مستاصل، مغازه‌ها و داروخانه‌ها را غارت کرده‌‌اند، بر سر مواد غذایی با هم درگیر شده‌اند و از باک ماشین‌های پارک شدن بنزین می‌کشند.
او می‌گوید بیمارستان‌ها دیگر نمی‌توانند به کار ادامه دهند و بازار سیاه مایحتاج عمومی بی‌داد می‌کند. ولکوف اعلام کرده که بعضی از مردم هنوز چیزی برای خوردن ذخیره دارند اما مشخص نیست چقدر دوام بیاورند.

نخست‌وزیر بریتانیا اعلام خطر واشنگتن مبنی بر استفاده روسیه از سلاح‌‌های شیمیایی در اوکراین را تکرار کرد. جانسون گفت نگران است که مسکو در صدد سناریو سازی باشد و با اتکا به این داستان جعلی که اوکراین در صدد  ذخیره‌کردن سلاح‌های بیولوژیک آمریکا بود، بهانه‌ای برای توسل به تسلیحات شیمیایی درست کند.

چند روز قبل، سخنگوی وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که کی‌یف یک برنامه بیولوژیکی – نظامی با بودجه پنتاگون داشت که اسناد آن در جریان درگیری‌ها به دست آمده است.

نخست‌وزیر بریتانیا به “اسکای نیوز” گفت: «همه چیزهایی که در باره آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین می‌شنوید، ساخته و پرداخته کرملین است؛ دولتی ظالم و ناقض قوانین.»

دیدگاهتان را بنویسید