به گزارش CNN فارسی، معاون نخست وزیر اوکراین، در پیامی ویدیویی گفت که نیروهای مسلح اوکراین با توقف درگیری‌ها در شش شهر، از جمله ماریوپل، از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب به وقت محلی موافقت کرده‌اند.

این شش شهر شامل سومی، کی‌یف، چرنیهف، ماریوپل، کی‌یف و اِنِرهُدار است.

تلاش‌های مشابه در روزهای شنبه و یکشنبه عمدتا ناموفق بود اما روز سه‌شنبه حدود پنج هزار نفر از شهر سومی، در شمال شرق اوکراین، خارج شدند.

همزمان خبرگزاری روسی تاس گزارش داده که سرگئی لاوروف و دمیترو کولِبا، وزیران خارجه روسیه و اوکراین، در ترکیه دیدار می‌کنند. خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از وزیر خارجه اوکراین گزارش داد که این دیدار روز پنجشنبه و با حضور وزیر خارجه ترکیه برگزار خواهد شد.

روز چهارشنبه همچنین قرار است کاملا هریس، معاون رییس جمهوری آمریکا، برای رایزنی با مقام‌های اروپایی شرقی درباره حمایت از اوکراین در برابر حمله روسیه، به دو کشور لهستان و رومانی سفر کند.

همچنین در ادامه تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه، بریتانیا اعلام کرد هواپیماهای روسیه در این کشور قابل توقیف هستند.

در روزهای گذشته تعدادی از قایق‌های تفریحی ثروتمندان وابسته به دولت روسیه در کشورهای اروپایی توقیف شده است.

روسیه هشدار داده که در حال کار بر روی واکنشی گسترده و سریع به تحریم‌هاست.

از سوی دیگر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد شمار آوارگان اوکراین که از این کشور خارج شده‌اند از مرز دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گذشت.

فیلیپو گراندی، رییس کمیساری پناهندگان سازمان ملل، روز چهارشنبه در نشستی خبری در استکهلم گفت شمار کسانی که در این مدت اوکراین را ترک کرده‌اند احتمالا دو میلیون و صد یا دو میلیون و دویست هزار نفر است و این رقم در حال افزایش است.

او تاکید کرد اکنون به جای پرداختن به موضوع سهمیه‌بندی کشورها برای دریافت این آوارگان، باید به وضعیت آنها در مرزها پرداخت و به ویژه به شرایط آسیب‌پذیر آوارگان در مرز مولداوی رسیدگی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید