به گزارش CNN فارسی ، این مطالعه که چهارشنبه در ژورنال Science Advances منتشر شد، نشان داد که گسترش آب گرم اقیانوس اطلس که به قطب شمال می ریزد، پدیده ای به نام “Atlantification”، باعث شده است که دمای آب قطب شمال در منطقه مورد مطالعه حدود ۲ درجه سانتیگراد افزایش یابد.
فرانچسکو موشیتیلو، نویسنده این مطالعه و استادیار جغرافیا در دانشگاه کمبریج، گفت که یافته‌ها نگران‌کننده بودند زیرا گرمایش اولیه نشان می‌دهد ممکن است در مدل‌هایی که دانشمندان برای پیش‌بینی چگونگی تغییر آب و هوا استفاده می‌کنند، نقصی وجود داشته باشد.

موشیتیلو به سی‌ان‌ان گفت: «اقیانوس منجمد شمالی خیلی بیشتر از آنچه قبلاً فکر می‌کردیم گرم شده است. “و این چیزی است که به دلایل زیادی کمی ناراحت کننده است، به خصوص به این دلیل که مدل های آب و هوایی که ما برای پیش بینی تغییرات آب و هوایی آینده استفاده می کنیم، واقعاً این نوع تغییرات را شبیه سازی نمی کنند.”

محققان از رسوبات دریایی در Fram Straight، جایی که اقیانوس اطلس با قطب شمال شرق گرینلند تلاقی می کند، برای بازسازی داده های ۸۰۰ ساله استفاده کردند که تصویر تاریخی طولانی تری از جریان آب اقیانوس اطلس به قطب شمال ارائه می دهد. محققان نوشتند که رسوبات دریایی “آرشیوهای طبیعی” هستند که داده های مربوط به شرایط آب و هوایی گذشته را ثبت می کنند.
آزمایشگاهی که در این مطالعه شرکت نداشت، به CNN گفت : محققان دریافتند دما و شوری، شوری آب اقیانوس‌ها تا قرن بیستم نسبتاً ثابت باقی می‌ماند – سپس به طور ناگهانی افزایش یافت.
رونگ ژانگ، دانشمند ارشد در دینامیک سیالات ژئوفیزیک NOAA: “بازسازی ها نشان دهنده افزایش قابل توجهی در انتقال گرما و نمک اقیانوس اطلس به دریای نوردیک در آغاز قرن بیستم است، که به خوبی توسط (مدل های آب و هوایی) شبیه سازی نشده است. درک علت این آتلانتیفیکاسیون سریع و همچنین اختلاف بین شبیه‌سازی مدل و بازسازی‌ها مهم است.

ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید