به گزارش CNN فارسی، در همین حال گزارش‌ها از دومین تلاش برای تخلیه شهر ماریوپول از شهروندان غیر نظامی بر اساس توافق دو کشور حکایت دارد./ پوتین

به گزارش دفتر رییس‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان روز یکشنبه در تماس تلفنی از پوتین خواست در اوکراین آتش‌بس اعلام کند، کریدورهای بشردوستانه را باز کند و یک توافقنامه صلح امضا کند.

با این حال رییس جمهور روسیه تاکید کرد که حمله به اوکراین تنها در صورت برآورده شدن خواسته‌های روسیه متوقف می‌شود.

پوتین اضافه کرد: «امیدوارم مذاکره‌کنندگان اوکراینی رویکرد سازنده‌تری داشته باشند و واقعیت را در نظر بگیرند.»

قرار است دور سوم مذاکرات هیات های دو کشور روز دوشنبه برگزار شود. در همین حال روز یکشنبه دومین تلاش برای تخلیه شهروندان شهر ماریوپول که در محاصره نیروهای جدایی طلب اوکراین با حمایت روسیه است، آغاز شد.

مقام‌های این شهر روز شنبه اعلام کرده بودند که روسیه آتش بس را نقض کرده و خروج شهروندان متوقف شده است.

در مقابل وزارت وزارت دفاع روسیه گفت هیچ کس از دو کریدور بشردوستانه که نزدیک شهرهای ماریوپل و وولنوواخا در اوکراین ایجاد شده استفاده نکرده و «ملی‌گرایان» اوکراینی را به جلوگیری از خروج غیرنظامیان متهم کرد.

روز یکشنبه ولودیمیز زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، تاکید کرد که کشورش را به هیچ قیمتی از دست نخواهد داد

زلنکسی گفت: «ما پیشاپیش آینده خود را به دست آورده‌ایم اما همچنان برای زمان حال خود می‌جنگیم. این خیلی مهم است، ما برای اینکه مرز کجا باشد می‌جنگیم؛ بین حقوق خود و بردگی.»

او گفت که این انتخاب تنها مربوط به مردم اوکراین نیست و مردم روسیه نیز مجبورند بین حقوق خود و بردگی انتخاب کنند.

زلنسکی از مردم روسیه خواست که به خاطر آینده خود سکوت نکنند و گفت: «برای شما این نه تنها پیکار برای صلح است، بلکه پیکار برای کشور خودتان هم هست.»

رییس جمهور اوکراین همچنین گفت که در تماس با رییس جمهور آمریکا و مقام‌های دیگر کشورها خواستار تحریم بیشتر روسیه شده است.

او بار دیگر خواستار اعلام اوکراین به عنوان منطقه پرواز ممنوع شد و گفت که «جهان به اندازه کافی قوی است» تا بتواند این اقدام را انجام دهد. زلنسکی همچنین نیاز این کشور به هواپیما را مطرح کرد.

او پیش از این نیز خواستار تحویل هواپیماهای ساخت شوروی به این کشور توسط کشورهای اروپای شرقی شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید