به گزارش CNN فارسی پرزیدنت بایدن روز جمعه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) در دیدار با امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه اظهار کرد که دولت او هنگام امضای پیمان امنیتی موسوم به “آکوس” با استرالیا و بریتانیا که فرانسه را از میلیاردها دلار قرارداد دفاعی محروم کرد، خام‌دستی کرده است.

این نخستین دیدار سران دو کشور متحد پس از تنش سیاسی ماه سپتامبر گذشته است که پس از اعلام خبر توافق امنیتی آمریکا و بریتانیا با استرالیا، به‌ وجود آمد.

استرالیا اواخر ماه گذشته میلادی اعلام کرد که برای ایجاد ناوگان زیردریایی خود با آمریکا و بریتانیا توافق کرده و توافق با فرانسه را کنار گذاشته است.

این تصمیم اعتراض شدید فرانسه را به دنبال داشت و پاریس سفیران خود را از واشینگتن و کانبرا فراخواند.

با این حال رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی برای کاهش تنش تلاش کردند و فرانسه نیز پذیرفت سفیر خود را به آمریکا بازگرداند.

جو بایدن این اظهارنظر را به منظور ترمیم روابط و رفع کدورت میان دو کشور در جریان دیداری که از نزدیک با همتای فرانسوی‌اش در سفارتخانه فرانسه در واتیکان انجام داد، بیان کرد.

این اولین دیدار بین رهبران دو کشور پس از پیمان آکوس بود. براساس این پیمان ایالات‌متحده و بریتانیا برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا کمک خواهند کرد.

در پی امضای این معاهده، فرانسه ۳۷ میلیارد دلار را از دست داد.

جو بایدن در دیدار امروز تاکید کرد ایالات متحده، متحدی قدیمی‌تر و وفادارتر از فرانسه ندارد و جایی در این دنیا نیست که دو کشور نتوانند همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید