به گزارش CNN فارسی ، دکتر سید محمد علوی با اشاره به پیش‌بینی وقوع پیک بعدی کرونا اظهار کرد: نگرانی ما از موج بعدی است که بر اساس نظر اکثر صاحب‌نظران، در آبان‌ماه رخ می‌دهد.

وی در خصوص فعالیت تیم‌های بهداشتی در انجام واکسیناسیون در استان خوزستان افزود: .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: متاسفانه در پی تبلیغات ضد واکسن، واکسن‌ستیزی بعضی‌ها در لوای طب سنتی و عناد و دشمنی گروه‌هایی در فضای مجازی با ترساندن مردم از واکسن، موجب کاهش مراجعه مردم برای دریافت واکسن شده است.

علوی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: از همه مردم به ویژه مادران باردار خواهش می‌کنم حتما برای دریافت واکسن به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند.

رسانه‌های اصولگرا
تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور

روزنامه وطن امروز در گزارشی می نویسد: با ورود ۵۰ میلیون دوز واکسن به ایران، رکوردهای تزریق در کشور در حال جابه‌جا شدن است به نحوی که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، میزان تزریق واکسن در یک روز به بیش از یک میلیون و ۵۹۰ هزار دوز رسید. روند افزایشی میزان تزریق واکسن در کشور در حالی رقم خورده که بسیج، سپاه و ارتش با ایجاد پایگاه‌های تجمیعی، این روند را تسریع بخشیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود وعده تزریق روزانه ۲ میلیون دوز واکسن که پیش از این رئیس‌جمهور داده بود، روزبه‌روز به مرز عملی شدن نزدیک شود. وزیر بهداشت با اشاره به کسب رتبه دوم واکسیناسیون هفتگی کرونای ایران در جهان، گفت: برای ادامه روند تزریق واکسن کرونا به کمک ارتش نیاز داریم. بهرام عین‌اللهی در دیدار با فرماندهان ارتش گفت: امروز وزارت بهداشت به تنهایی قادر به انجام واکسیناسیون نیست و نیاز به کمک بویژه در مناطق صعب‌العبور داریم. وی از ثبت رکورد هفتگی واکسیناسیون کرونا خبر داد و گفت: ما در هفته گذشته رتبه سوم جهانی در واکسیناسیون را داشتیم؛ آلمان با تزریق هفتگی ۶ میلیون دوز در رتبه نخست، فرانسه با تزریق بیش از ۴ میلیون در رتبه دوم و ایران با اختلاف کمی از فرانسه در رتبه سوم قرار داشت و تلاش می‌کنیم رکورد جهانی تزریق واکسن در این هفته را بشکنیم.

 

دولت تازه‌نفس و تأمین واکسن

روزنامه رسالت در گزارشی نوشت: برخلاف دولت گذشته که در تصمیمات مربوط به حوزه سلامت، نگرش سیاسی داشت، اکنون درزمینه واکسن، نگاه سیاسی حاکمیت ندارد و این مقوله سبب شده واکسیناسیون در کشور شتاب بگیرد. اگر به آمار جان‌باختگان نگاهی بیندازید، بیشتر و بهتر درمی‌یابید که چه خسارتی به کشور تحمیل شده است. به یاد بیاورید روزی را که ۹۸ عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ سرگشاده‌ای به حسن روحانی خرید واکسن «اسپوتنیک ‌وی» را «غیرموجه و خطرآفرین» اعلام کردند! امضاکنندگان این نامه بر «نبود اطلاعات شفاف» از مراحل پژوهش و ساخت اسپوتنیک وی تأکید و مدعی شدند که تاکنون، هیچ‌یک از «منابع معتبر جهانی» واکسن روسی را تأیید نکرده‌اند. آن‌ها بابیان این‌که «اثربخشی» و «بی‌خطری» این واکسن با تردید جدی از سوی مجامع جهانی روبه‌رو است، گفتند: «حتی شخصیت‌های علمی ستاد کرونا» نیز استفاده از این واکسن را زیر سؤال برده‌اند. حال‌آنکه محمدرضا ظفرقندی- رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی پیش‌تر مطرح کرده بود، «واکسن کرونا باید هرچه سریع‌تر خریداری شود که می‌تواند از کشورهایی مانند روسیه و هند برای کشور تأمین شود. اکنون در چین واکسن ویروس ضعیف شده کار می‌شود یا mRNA است. کشور ترکیه ۵۰ میلیون دُز واکسن از چین  پیش‌خرید کرده، امارات پیش‌خرید کرده. اصلا باید منبع خرید واکسن‌ متعدد باشد و از یک کانال کفایت نمی‌کند زیرا تولید محدود است».مینو محرز- عضو کمیته مشورتی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از دیگر کسانی بود که در مقابل واکسن روسی، صف‌آرایی کرد، وی در واکنش به خرید واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه گفته بود به‌عنوان یکی از اعضای کادر درمان تن به تزریق واکسن روسی کرونا نخواهد داد.

 

ترس از علم

روزنامه صبح نو در گزارشی می آورد: انتشار فیلم‌هایی از مخالفان واکسیناسیون و تنوع افراد حاضر در این گردهمایی که مشخص نیست با مجوز بوده یا نه، واکنش‌های بسیاری را بین مردم برانگیخته است. بسیاری دوست دارند بدانند مخالفان واکسن چه نگاه‌هایی دارند؟ گروه اول کسانی هستند که از اساس و بدون هیچ منطق علمی با هرگونه واکسن مخالف و معتقدند که واکسن‌ها نه‌تنها بدن را در مقابل بیماری ایمن نمی‌کنند که موجب ضعیف‌تر شدن آن می‌شوند. در این گروه علت‌های دیگر غیرمنطقی و علمی برای مقاومت در برابر واکسن کرونا وجود دارد که می‌گویند سرچشمه آن بی‌اعتمادی به تولیدکنندگان واکسن است. قراردادن میکروچیپ در واکسن‌ها، خاصیت سرطان‌زایی و تاثیر معکوس بر سلامت از استدلال‌های اشتباه دیگری است که این گروه می‌آورند و روی آن پافشاری دارند. برخی از آن‌ها در اظهارات‌شان می‌گویند: «واکسن به ویروس داخل بدن اضافه می‌شود و بسیار مضر است.» یا روی پلاکاردهای‌شان می‌نویسند: «واکسن نزنید تا آی‌کیو فرزندان‌تان بالا برود!»، «واکسن از نجاست، سرب و جیوه پر شده است».گروهی دیگر هستند که مخالفت خود را به اعتقادات دینی گره می‌زنند که تاثیر سوئی برای جایگاه دین اسلام که توجه زیادی به علوم پزشکی دارد، گذاشته و برخی اسلام‌ستیزان و معاندان را به‌سمت جهت‌گیری‌ها و طرح ادعاهای مضحک علیه دین سوق می‌دهد. این در حالی است که رهبر انقلاب خود واکسن کرونا دریافت کرده و همزمان هیچ‌یک از علمای دینی کشور، مخالفتی درباره تزریق واکسن نداشته‌اند؛ برای مثال، برخی مخالفان مذهبی واکسن می‌گویند: «کشورهای غیرمسلمان از طریق واکسن موادی وارد بدن مسلمان‌ها می‌کنند که عقیم شوند، فلج شوند، زشت شوند، قدرت تعقل خود را از دست دهند یا مطیع و سرسپرده عوامل بیگانه شده تا بتوانند به‌راحتی کنترل مملکت را در دست گیرند و به اسلام ضربه بزنند.»

دیدگاهتان را بنویسید