آمار قرار داده شده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشان می دهد که از میان قیمت شکر، گوشت و برنج که وضعیت آنها در خرداد ماه امسال منتشر شد، بیشترین افزایش قیمت مربوط به مرغ بوده است قیمت آن بیش از دو برابر شده است. باید توجه داشت که قیمت تمامی کالا ها بین سی و هفت تا صد و پنج درصد نسبت به خرداد سال پیش افزایش یافته است.

مرغ

همان طور که گفتیم بیشترین افزایش قیمت، مربوط به گوشت مرغ بوده است که قیمت آن با ۱۰۵٫۶ درصد افزایش، به نوعی حتی بیشتر از دو برابر افزایش یافته است. قیمت این محصول در خرداد سال گذشته، حدود دوازده هزار و پانصد تومان بوده است، در حالی که این محصول در خرداد ماه امسال، حدود بیست و شش هزار تومان بود.

در پایان سال پیش نیز وضعیت نابسامانی در بازار حاد بود که باعث ایجاد صف‌ های طولانی برای دریافت مرغ به قیمت تنظیم بازار در شرایط کرونایی شد. این در حالی می باشد که نهاده‌ های دام و طیورهمچنان ارز دولتی دریافت می‌ کنند و مرغ به قیمت مصوب باید در دسترس عموم مردم باشد.

اما در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی می‌ گوید تولید مرغ به اندازه نیاز کشور بوده و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود نخواهد داشت و تقصیر را به گردن وزارت صمت انداخته است که وظیفه نظارت بر بازار و برخورد با گران فروشی را دارد، مسئولان وزارت صنعت معدن تجارت می ‌گویند : قرارگاه ساماندهی مرغ، مسئول تامین و توزیع این کالا است؛ بنابراین این وزارت خانه وظیفه ای در این رابطه ندارد که بخواهد اظهار نظر کند. از سوی دیگر گزارش‌ هایی از کمبود مرغ در بازار نیز منتشر شده است.

با توجه به گرانی های متعدد برای کالا های مختلف، با این حال افزایش دو برابری مرغ نسبت به سال گذشته بسیار شوکه کننده بوده و ما امیدواریم هرچه زود تر این وضعیت اسفناک به پایان برسد!

دیدگاهتان را بنویسید