به گزارش CNN فارسی ، از آن به‌عنوان واحدی برای ارزشگذاری کالاها استفاده کنیم، از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای حفظ ارزش استفاده کنیم و با آن، بتوانیم بدهی خودمان را پرداخت کنیم.
آیا ما می‌توانیم برای مبادله کالاها و خدمات از آن استفاده کنیم؟ همیشه نه!
در واقع باید دو طرف معامله به ارزش آن پول اعتقاد داشته باشند، مثلاً الان اگر تقریباً به هرکس بگویید واحد پولی که در قرارداد استفاده شده است، دلار امریکاست، احتمالاً اعتراضی نخواهد داشت، ولی اگر بگویید بیت‌کوین است، شاید به ارزش آن شک داشته باشد و آن را نپذیرد.
یا یک سوال دیگر، فرض کنید شما یک زمین دارید، با یک پیمانکار صحبت کرده‌اید و می‌خواهید مبلغ ۴۰۰ هزار دلار بابت هزینه ساخت یک آپارتمان به او بپردازید. مدت قرارداد هم یک ساله است. پیمانکار از شما می‌خواهد قرارداد را به مبلغ ۸ بیت‌کوین (هر بیت‌کوین ۵۰ هزار دلار) با او منعقد کنید.
آیا شما حاضر به چنین کاری هستید؟ من اگر باشم نه! چون نمی‌دانم یک سال دیگر بیت‌کوین چه قیمتی دارد! ممکن است هر بیت‌کوین ۱ میلیون دلار شده باشد و من ورشکسته شوم، ممکن است ۵ هزار دلار و توی دلم بشکن بزنم.
حالا شاید بگویید این تازه اولش است، با ورود سرمایه‌گذاران جدید، قیمت آن ثبات بیشتری پیدا می‌کند و آن وقت همه آن را خواهند پذیرفت! خُب این دیدگاه کاملاً غلط است،


الان که این توئیت را می‌نویسم، نوسانات بیت‌کوین در قیمت ۵۳ هزار دلار، همان‌قدری است که در ۸ سال پیش، در قیمت ۱۰۰ دلار بود! یعنی قیمت آن ۵۳۰ برابر شده است، کلی بازیگر بزرگ وارد بازار شده‌اند، اما ریسک آن همچنان همان‌قدر است!
آیا می‌توانیم از آن برای ارزش‌گذاری کالاها استفاده کنیم؟ خیلی سخت است، مثلا یک خودروی ۳۰ هزار دلاری را در نظر بگیرید که تا همین ۴ ماه پیش، ۱ بیت‌کوین قیمت داشت، اما حالا به ۰.۵ بیت‌کوین کاهش یافته است. آیا تغییری در ارزش آن خودرو به‌وجود آمده است؟ خیر، اما قیمت آن نصف شده است.
آیا این ارز می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای برای حفظ ارزش استفاده شود؟ خیر، چرا؟ مگر قیمت بیت‌کوین همواره بالا نمی‌رود؟ نه، چرا باید همیشه بالا برود؟ عمده مردم در پاسخ به این سوال، داستان آن دو تا پیتزا را به یاد می‌آورند که لزلو هانیچ در سال ۲۰۱۰،به مبلغ ۱۰ هزار بیت‌کوین خریداری کرد
بیت‌کوین‌هایی که اگر تا الان نگه می‌داشت، الان ۵۳۰ میلیون دلار ارزش داشت! اما این صرفاً تعمیم گذشته به آینده است. فرض کنید یک نفر در دسامبر ۲۰۱۷، ۲۰ هزار دلار پول داشت و می‌خواست سال آینده برای خودش یک خانه بخرد،
برای همین می‌رود و یک بیت‌کوین خریداری می‌کند با این امید که ارزش پول (قدرت خرید) خودش حفظ کند. یک سال بعد، بیت‌کوین ۳ هزار دلار است! خُب شاید بگویید الان که بیت‌کوین ۵۳ هزار دلار است، قبول اما چه‌کسی تضمین می‌کند یک سال بعد، ۱۰ هزار دلار نباشد؟
سوال آخر، آیا می‌توان از بیت‌کوین برای پرداخت بدهی استفاده کرد؟ ببینید پولی که بابت پرداخت بدهی استفاده می‌شود، اصطلاحاً می‌گویند legal tender است، یعنی سکه یا پولی است که اگر با آن، بدهی خود را پرداخت کنید، قانوناً بدهی شما تصفیه می‌شود،
خُب شاید اگر من به شما بدهی داشته باشم و آن را با بیت‌کوین پرداخت کنم، شما مشکلی نداشته باشید، اما آیا می‌توانم مالیاتم را (بدهی من به دولت) با بیت‌کوین پرداخت کنم؟ خیر.
خُب پس در پول بودن بیت‌کوین یک‌مقدار تردید است، اما آیا بیت‌کوین یک دارایی (Asset) است؟
ببینید دارایی را ما به‌چیزی می‌گوییم که دارای منافع اقتصادی آتی باشد، مثلا کامپیوتر یک دارایی است، چون می‌توانید با آن کار کنید و پول در بیاورید (یا مثلاً آن را بفروشید)، املاک یک دارایی است چون مثلا می‌توانید آن را اجاره دهید و الی‌آخر.
اما بیت‌کوین در واقع چیزی است که منافع اقتصادی آتی ندارد و صرفاً و تاکید می‌کنم صرفاً بر پایه اعتماد مردم به ارزشمند بودن آن است، حتی طلا هم صرفاً بر پایه اعتماد مردم نیست و در طول ۱۰ سال گذشته، بیش از ۶۰ درصد تقاضای آن به “زیورآلات” و “تکنولوژی” (استفاده در صنعت) بر می‌گردد
و تنها ۴۰ درصد از تقاضای آن، سرمایه‌گذاریِ افراد و بانک‌های مرکزی در آن بوده است. پس من حتی در دارایی بودن بیت‌کوین هم شک دارم.
من پیشنهادی که به دوستان فعال در این بازار دارم این است که درباره چیزی که ارزش ذاتی (Intrinsic Value) ندارد،
ان‌قدر قاطعانه نظر ندهند و برای آن مسیر قیمت ترسیم نکنند. این روش‌های تحلیل تکنیکال و مدل‌های مبتنی بر بهای تمام شده استخراج هر بیت‌کوین، به‌نظرم یک مقدار جسورانه است! این‌که بعضی‌ها می‌گویند ارزش بازار بیت‌کوین و طلا باید با هم برابر شود، تکلیفشان را مشخص نکرده‌اند؛
بیت‌کوین قرار است پول باشد؟ دارایی باشد؟ بعد ما داریم درباره یک تکنولوژی صحبت می‌کنیم و سرعت رشد تکنولوژی‌ها هم نمایی (Exponential) است، هنوز از اختراع بیت‌کوین ۱۳ سال بیشتر نگذشته که جایگزین‌های به‌مراتب قوی‌تر و با تکنولوژی جدیدتری برای آن آمده است.
یا یک عده می‌گویند اجماع روی ارزش؟ اگر فردا روزی امثال جک دورسی (افراد تاثیرگذار در این بازار) بیوگرافی‌شان را به یک کریپتوی دیگر (و بهتر) تغییر دهند، اجماع روی ارزش از بین نمی‌رود؟ طلا و بیت‌کوین را مقایسه نمی‌کنم اما باز لااقل روی ارزش طلا ۵ هزار سال است که اجماع وجود دارد.
خیلی سوال‌ها برایم باقی مانده و اینکه دوره “بلاکچین و پول” را در کانال تلگرام شروع کردیم، برای پاسخ به همین پرسش‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید