به گزارش CNN فارسی بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا با ۲۱۱ رای در مقابل ۱۴۸ رای موفق به جلب اعتماد اعضای حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا شده است.

او ۵۹ درصد آرا را کسب کرد که به این معنی است که برای یک سال از هر گونه چالشی در زمینه رهبری حزب محافظه‌کار در امان خواهد بود.

هرچند او به کار خود به عنوان نخست وزیر ادامه خواهد داد، اما این رای‌گیری از اقتدار او می‌کاهد.

سال پیش افشای برگزاری مهمانی‌هایی همزمان با محدودیت‌های مقابله با کرونا در محل دفتر نخست وزیر خشم عمومی علیه آقای جانسون را برانگیخت.

این در حالی بود که مردم به دلیل محدودیت قانونی از دیدار با عزیزانشان محروم بودند.

اگر آقای جانسون رای اعتماد نمی‌آورد، از رهبری حزب محافظه‌کار برکنار می‌شد و مجبور بود از سمت نخست وزیری کناره گیری کند.

رای‌گیری روز دوشنبه به این دلیل برگزار شد که پانزده درصد از نمایندگان حزب آقای جانسون رسما خواستار آن شدند.

باید حداقل ۱۸۰ نماینده حزب محافظه‌کار علیه بوریس جانسون رای می‌دادند تا او برکنار شود.

آقای جانسون پیش از رای گیری، در یک جلسه خصوصی با اعضای حزبش صحبت کرد و خواهان حمایت آنها شد. او نسبت به عواقب اختلاف میان اعضای حزب محافظه کار هشدار داد.

سر کِر استارمر، رهبر حزب کارگر، بعد از رای‌گیری گفت که حزب «دو دسته» محافظه‌کار آقای جانسون را «به زور» در قدرت نگاه می‌دارد.

اِد دِیوی، رهبر حزب لیبرال دمکرات، هم گفت هرچند آقای جانسون جان به در برد، اما «وجهه او اکنون خرد شده و بالن اقتدار او ترکیده است.»

اما دفتر نخست وزیری گفت که این نتیجه «دستور کار نخست وزیر را تجدید می‌کند» و به وزرای دولت اجازه می‌دهد «اولویت های خود را دنبال کنند.»

سایمون هارت، نماینده حزب محافظه‌کار، گفت که نخست وزیر «باید خیلی چیزها را ثابت کند» اما پافشاری کرد که نتایج «کاملا قاطعانه است.»

آقای جانسون که در سال ۲۰۱۹ نخست وزیر شد، بعد از چند هفته گمانه زنی، در روز یکشنبه در جریان مراسم هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت از طرح برگزاری رای اعتماد آگاه شد.

ماه پیش گزارشی به شدت انتقادی درباره مهمانی‌های دوران مقررات همه‌گیری در داخل و نزدیکی دفتر نخست وزیری (شماره ده دانینگ استریت) منتشر شد و نارضایتی در میان اعضای حزب محافظه‌کار از زمان انتشار گزارش بالا گرفت.

آن گزارش ابعاد نقض مقررات کووید در شماره ده خیابان دانینگ استریت را آشکار می‌کرد، از جمله در مهمانی جشن تولد آقای جانسون در ژوئن ۲۰۲۰ که نخست وزیر به خاطر حضور در آن توسط پلیس جریمه شد.

این اولین بار بود که یک نخست وزیر بریتانیا در دوران خدمت به خاطر شکستن قانون جریمه می‌شد.

برخی اعضای حزب محافظه کار هم نسبت به افزایش مالیات، واکنش دولت به افزایش هزینه زندگی و جهت کلی سیاست‌های دولت ابراز نارضایتی کرده‌اند.

نتایج به نبرد برای جایگزینی نخست وزیر پایان نمیدهد

کریس میسون، ادیتور اخبار سیاسی

از نظر عددی این یک پیروزی برای بوریس جانسون بود. اما باید به اعداد بیشتر توجه کرد.

نتیجه نشان داد که ۱۴۸ عضو حزب محافظه‌کار فکر می‌کنند کشور بدون آقای جانسون وضع بهتری خواهد داشت.

این خیلی بیش از تعداد نمایندگانی است که می‌خواستند ترزا می نخست وزیر سابق را در جریان رای اعتماد بیرون کنند. و او شش ماه بعد از رای اعتماد مجبور به استعفا شد.

حامیان آقای جانسون می‌گویند که وضعیت اکنون خیلی متفاوت است، اما این رای یعنی موضوع ناپدید نخواهد شد. مخالفان انتظار پیروزی نداشتند اما رای‌شان بزرگ بود.

آنها این را یک شکست مقطعی می‌دانند، اما جنگ ادامه خواهد یافت.

آخرین نخست وزیر حزب محافظه‌کار که رهبری او با رای اعتماد مواجه شد خانم می بود. او رای اعتماد گرفت اما شش ماه بعد در ارتباط با مدیریت برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) کناره‌گیری کرد.

آقای جانسون در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ جانشین او شد و بعد انتخابات برگزار کرد که محافظه‌کاران در آن بزرگترین پیروزی خود از زمان نخست وزیری مارگارت تاچر در سال ۱۹۸۷ را ثبت کردند.

انتخابات عمومی بعدی احتمالا در سال ۲۰۲۴ خواهد بود اما اگر آقای جانسون بخواهد می‌تواند آن را جلو بیاندازد.

دیدگاهتان را بنویسید