به گزارش CNN فارسی طبق گزارش‌ها، اسرائیل بودجه‌ای به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران اختصاص داده است.

در این گزارش آمده است که این بودجه برای تهیه هواپیماهای مختلف، پهپادهای مخصوص جمع‌آوری اطلاعات و تسلیحات منحصر به فرد برای انجام چنین حمله‌‌هایی پیش‌بینی شده است.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارش خود نوشته است که این بودجه برای تهیه هواپیماهای مختلف، پهپادهای مخصوص گردآوری اطلاعات و جنگ‌افزارهای مورد نیاز برای انجام چنین حمله‌‌هایی پیش‌بینی شده است.

هدف، تجهیز ارتش اسرائیل به جنگ‌افزارهایی است که قادر به انهدام تاسیسات زیرزمینی هسته‌ای باشند. به عنوان نمونه، ارتش آمریکا چند روز پیش از آزمایش بمب دو و نیم تنی “GBU-72” خبر داد که برای حمله به چنین تاسیساتی تولید شده است.

حمل چنین بمبی تنها با بمب‌افکن‌های سنگین ممکن است. اسرائیل به علت نداشتن چنین بمب‌افکنی قادر به استفاده از چنین بمبی نیست.

در سال ۲۰۰۹، به گونه مخفیانه، آمریکا بمب کوچک‌تری با نام “GBU-28” به اسرائیل فروخته بود. احتمال می‌رود که چنین بمبی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای فردو مناسب نباشد. باید یادآور شد که این تاسیسات در عمق نسبتا زیاد در زیر کوه احداث شده است.

آمریکا بمب “GBU-72” را با استفاده از تجربه اسرائیل در حمله به شبکه تونلی زیرزمینی حماس در غزه در جریان جنگ ماه مه، تولید کرده است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که واژه‌‌ها نمی‌توانند مانع از چرخش سانتریفیوژهای ایران گردند. ما به ایران اجازه نخواهیم داد تا به جنگ‌افزارهای هسته‌ای مجهز شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار هفته گذشته خود با یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل گفته بود که گرچه آمریکا همچنان در راستای کسب راه‌حل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مناقشه هسته‌ای تلاش می‌کند، اما برای در پیش گرفتن هر گزینه دیگری نیز آمادگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید