به گزارش CNN فارسی بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسوی و الجزایری، یک هفته پیش مکرون ضمن تقدیر از لژیونرهای الجزایری ارتش فرانسه در دوره اشغال و استعمار، به فرزندان شخصیت‌های جنگ الجزایر گفته بود که این کشور توسط سیستم سیاسی-نظامی اداره می‌شد که پایه آن بر اساس نفرت از فرانسه استوار بود.

چند روز پیش نیز وزارت خارجه الجزایر در اعتراض به اقدام فرانسه مبنی بر کاهش صدور روادید برای شهروندان الجزایری، سفیر فرانسه را احضار کرده بود.

به نوشته وبگاه «الخلیج الجدید»، این تصمیم الجزائر بر عملیات‌های نظامی فرانسه بشدت تأثیرگذار خواهد بود و خطای راهبردی رئیس جمهور سابق را اصلاح خواهد کرد و علاوه بر آن به کُند شدن همکاری نظامی فرانسه و الجزائر در چند هفته آینده منجر خواهد شد.

این تصمیم الجزائر به دنبال اظهارات جنجالی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اتخاذ شد.

روزنامه فرانسوی «لوموند» چند روز پیش به نقل از «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نوشت که رئیس جمهور الجزائر در یک رژیم بی‌نهایت سخت، بلاتکلیف مانده است.

ماکرون همچنین با اشاره به تاریخ فرانسه در الجزائر، مدعی شد که قصد داشته تاریخ الجزائر را به زبان عربی و آمازیغ بازنویسی کند تا اقدامات ترکیه‌ای ها در بازنویسی و تحریف تاریخ را رسوا کند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین مدعی شد که پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزائر وجود نداشته و آن‌ها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شدند.

در پی این اظهارات ماکرون، ریاست جمهوری الجزائر بیانیه‌ای صادر و هر گونه دخالت در امور داخلی این کشور را محکوم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید