به گزارش CNN فارسی ،  بریتانیا روز جمعه اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حماس را مشمول «قانون تروریسم» و در زمره سازمان‌های تروریستی می‌شناسد؛ آمریکا و اتحادیه اروپا پیش از این حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قلمداد کرده بودند.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، روز جمعه ۲۸ آبان با اشاره به «ظرفیت‌های قابل توجه تروریستی حماس»، در بیانیه‌ای اعلام کرد گروه حماس را در زمره سازمان‌های تروریستی می‌داند.

خانم پاتل «دسترسی به تسلیحات گسترده و در سطح بالا، و تاسیسات آموزشی تروریستی» را از جمله ظرفیت‌های تروریستی حماس اعلام کرد و گفت: «به این خاطر بود که من امروز برای اعلام کردن کلیت حماس [در فهرست سازمان‌های تروریستی] اقدام کردم.»

بریتانیا پیش از این فقط «گردان‌های عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس، را تروریستی اعلام کرده بود.

تصمیم وزارت کشور بریتانیا برای اعلام حماس به عنوان سازمان تروریستی بامداد جمعه اعلام شد و در پی آن، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که یائیر لاپید، وزیر خارجه این کشور، از این تصمیم لندن استقبال و تشکر کرده و آن را مایه تحکیم روابط دو کشور خوانده است.

گروه حماس شاخه‌ای منشعب از اخوان المسلمین است که در سال ۱۹۸۷ و در مخالفت با موجودیت اسرائیل تاسیس شد و مبارزه مسلحانه را جایگزین مذاکرات اعلام کرد.

حماس از سال ۲۰۰۷ و در پی شکست دادن فتح در انتخابات، کنترل غزه در دست دارد.

آخرین درگیری اسرائیل و غزه اردیبهشت امسال به مدت ۱۱ روز روی داد و به گفته مقامات فلسطینی، به کشته شدن ۲۵۰ نفر در غزه انجامید. مقام‌های اسرائیل نیز از کشته شدن ۱۳ نفر، از جمله دو کودک، در این کشور خبر دادند.

پریتی پاتل که در مقام وزیر کشور کنونی بریتانیا حماس را سازمانی تروریستی اعلام کرد، در سال ۲۰۱۷ هنگامی که وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا بود در جریان تعطیلات خود دیدارهایی محرمانه با بنیامین نتانیاهو، نفتالی بنت و یائیر لاپید برگزار کرد و پس از آن ناچار به استعفا شد.

دیدگاهتان را بنویسید