به گزارش CNN فارسی وزارت خارجه ایران از جایگزینی محمدکاظم آل‌صادق به‌جای ایرج مسجدی به عنوان سفیر جدید تهران در بغداد خبر داد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دوشنبه ۱۱‌ آوریل، با اعلام خبر سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه عراق به تهران اعلام کرد، سفیر جدید ایران نیز به‌زودی عازم عراق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایرانی، آل‌صادق از یک خانواده حوزوی بوده و متولد نجف است اما در ابتدای انقلاب ۵۷ به ایران مهاجرت کرد.

برخی کاربران ایرانی آل‌صادق را از پرسنل پیشین اداره «اطلاعات سپاه» دانسته که عضو هیئت مدیره انجمن «پیشکسوتان سپاس»، تشکیل‌شده از نیروهای بازنشسته این نهاد امنیتی نظامی است.

منابع خبری دیگری گزارش داده‌اند که آل صادق مشاور مسجدی بوده است.

مسجدی که از فرماندهان سپاه و از نزدیکان قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس بوده از سال ۱۳۹۵ شمسی به عنوان سفیر ایران در عراق فعالیت می‌کرده است و پیشتر توسط ایالات متحده در لیست تروریسم این کشور قرار گرفته بود.

سفارت ایران در عراق به‌دلیل حضور و فعالیت گروه‌های نیابتی وابسته به تهران در این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خطیب‌زاده در واکنش به دخالت ایران در امور داخلی همسایه غربی خود گفت، «در داخل عراق تلاش می‌کنیم نقش تسهیل‌کننده‌ای داشته باشیم.»

با این حال نقش سپاه قدس در عراق از طریق گروه‌های وابسته فرقه‌گرا طی چندین سال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است. تهران از طریق این گروه‌ها مانع فعالیت پارلمان جدید عراق، سنگ‌اندازی در تشکیل دولت و ممانعت از انتخاب رئیس جمهوری جدید در این کشور شده است.

ایالات متحده سال‌ها است سپاه پاسداران ایران را به‌دلیل نقش این نهاد نظامی در کشتن بیش از ۶۰۰ نظامی آمریکایی در فهرست تروریسم قرار داده است.

حذف نام سپاه از فهرست تروریسم واشینگتن، از مهمترین خواسته‌های تهران در مذاکرات اتمی وین بوده و یکی از دلایل عمده توقف این مذاکرات عنوان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید