به گزارش CNN فارسی، یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن در پیامی ویدیویی گفت با وجود آنکه رزمایش گسترده در سایر نقاط کشور ادامه می‌یابد، برخی واحدها در مناطق نظامی جنوب و غرب رزمایش خود را تکمیل کرده و به پایگاه برمی‌گردند.

با این حال، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین گفت کی‌یف زمانی به تنش‌زدایی باور دارد که روسیه به طور کامل از مرز عقب‌نشینی کند.

او افزود:‌ «ما دایما اظهارات مختلفی از روسیه می‌شنویم بنابراین یک قانون داریم… چیزی را که می‌بینیم باور می‌کنیم. اگر شاهد عقب‌نشینی باشیم به تنش‌زدایی باور می‌کنیم.»

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم ضمن استقبال از راه‌حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین گفت تاکنون شاهد کاهش تنش از طرف روسیه نبوده‌ایم.

او وضعیت کنونی را «‌جدی ترین بحران امنیتی اروپا طی دهه‌های اخیر» توصیف کرد و گفت تجمع نیروهای روسیه از زمان جنگ سرد بی‌سابقه بوده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز روز سه‌شنبه گفت نشانه‌هایی از گشایش دیپلماتیک با روسیه در مورد اوکراین وجود دارد، اما آخرین اطلاعات هنوز چندان دلگرم‌کننده نیست.

روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده و این موضوع همزمان با رزمایش نظامی مسکو و مینسک، نگرانی در زمینه حمله قریب‌الوقوع به اوکراین بالا برده است.

اگرچه روسیه گمانه‌زنی‌ها درباره حمله به اوکراین را رد کرده، از آمریکا و ناتو تضمین قانونی می‌خواهد که اوکراین به ناتو نپیوندد. واشینگتن و اروپا تاکنون از دادن چنین تضمینی سرباز زده‌اند.

روز سه‌شنبه قرار است اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به مسکو برود و با ولادیمیر پوتین دیدار کند.

کاخ کرملین هم روز سه‌شنبه «هشدارهای آمریکا» مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین در روز چهارشنبه را بی‌اساس خواند.

اروپا و آمریکا در هفته‌های گذشته بارها روسیه را به تحریم‌های شدید در صورت حمله به اوکراین تهدید کرده‌اند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه گفت که هنوز اعتقاد نداریم پوتین تصمیم نهایی را برای حمله به اوکراین گرفته باشد اما در صورت حمله روسیه به اوکراین با تحریم‌های شدید به مسکو پاسخ می‌دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید