به گزارش CNN فارسی ، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ظهر سه‌شنبه به وقت محلی با ارسال نامه‌ای به کنگره این کشور، «وضعیت اضطراری ملی» در قبال جمهوری اسلامی ایران را تا تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۳ آبان ۱۴۰۱) تمدید کرد.

در این بیانیه تأکید شده است که اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران به ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ [۱۰ روز پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران] بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون ادامه یافته است.

رقراری چنین وضعیتی ایران را در زمره «یک تهدید فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا» قرار داد و باعث ممنوعیت فروش جنگ افزار به ایران و واردات نفت این کشور به آمریکا شد.

در چهارچوب “وضعیت اضطراری ملی”رئیس‌جمهوری ایالات متحده این امکان را یافت که فرمان توقیف اموال و دارایی‌های ایران را صادر کند.

بحران ناشی از گروگانگیری با میانجیگری کشور الجزایر میان ایران و آمریکا در سال۱۳۵۹ حل شد، اما روسای جمهوری آمریکا تاکنون با تاکید بر این که روابط دو کشور هنوز عادی نشده، “وضعیت اضطراری ملی” را تمدید کرده‌اند.

وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران که در سال ۱۹۷۹ اعلام شده است با وضعیت اضطراری اعلام شده در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ [اسفندماه ۱۳۷۴ در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون] متفاوت است و آنچه امروز تمدید شده در واقع همان وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران به تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ است.

دیدگاهتان را بنویسید