در روزهایی که ایران با بحران موج پنجم ویروس کرونا و کمبود انواع خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی رو به رو است و بیماران حتی برای تهیه یک سرم ساده با سختی‌های بسیاری مواجه می‌شوند، ضعف نظارتی سازمان غذا و دارو باعث ایجاد «ناصر خسرو آنلاین» در کانال‌های تلگرامی شده است.

به گزارش پایگاه خبری «رکنا» به نقل از گردانندگان این کانال‌های تلگرامی، داروهایی که در داروخانه‌‌های مرکزی و هلال احمر پیدا نمی‌شود،‌ به راحتی توسط «ناصر خسرو مجازی» قابل دسترس است.

در این گزارش آمده، «قسمت زیادی از داروهای موجود در این کانال‌های تگرامی، داروهای بیمارستانی هستند که از مراکز درمانی و داروخانه‌ها به بازار سیاه نشت کرده‌اند.»

«رکنا» در این گزارش می‌نویسد فروشندگان این داروها در کانال‌های تلگرامی مدعی هستند تاریخ مصرف این داروها بسیار بلند مدت است و هرچه هم دارو کمیاب‌تر باشد قیمت آن بیشتر می‌شود.

برای مثال داروی ضد ویروس «اکتمرا» ۴۰۰ ترک با قیمت ۶٫۵ تا ۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین داروهای موثر در درمان کرونا از «فاویپیراویر» تا «رمدسیویر» نیز با قیمت‌هایی نجومی عرضه می‌شود.

گفته می‌شود در این بازار سیاه مجازی، داروی مدسیویر آمریکایی که در فهرست سازمان غذا و دارو وجود ندارد و ورود آن به ایران قاچاق محسوب می‌شود، با قیمت بین ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌‌رسد.

کانال‌های تلگرامی ناصر خسروی مجازی در همه شهرها فعالیت می‌کنند و داروها را به همه شهرها با پست خصوصی ارسال می‌کنند؛ داروهایی که گفته می‌شود از طریق کارمندان داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها با قیمت‌ بالایی به بازار سیاه راه پیدا کرده‌اند.

داروهایی نظیر ریتالین، واکسن گارداسیل خارجی، ایمونوگلوبین وریدی یا IVIG برای بیماران دارای نقص ایمنی، انسولین، ایزیکام برای بیماران مبتلا به پارکینسون، قرص پرفینکس برای بیماران مبتلا به فیبروز ریوی و بسیاری از داروهای کمیاب خارجی دیگر از طریق مراکز بهداشتی و درمانی در اختیار این سودجویان قرار می‌گیرد.

برخی افراد فعال در گروه‌های تلگرامی فروش دارو می‌گویند حدود ۵ تا ۶ سال است که در تلگرام مشغول به فروش این داروها هستند، اما مشخص نیست نهادها و سازمان‌های مربوطه به‌خصوص سازمان غذا و داروی ایران به چه علت تاکنون نظارتی بر روند این بازار سیاه مجازی و علنی نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید