به گزارش CNN فارسی ، سطوح تابش اشعه ماوراء بنفش در مقاطعی در هفته‌های اخیر به ۲۱ رسیده است که معمولاً تا ۲۰ افزایش می‌یابد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، شاخص UV 11 به عنوان “افراطی” در نظر گرفته می‌شود و به مردم هشدار داده می‌شود که از قرار گرفتن در معرض خورشید خودداری کنند.
سگوندینا مامانی، ساکن لاپاز، گفت: “خورشید در حال سوختن است. این خورشید عادی نیست.”
مناطق مرتفع در آمریکای جنوبی می توانند تحت تاثیر خطرناک ترین سطوح اشعه ماوراء بنفش در جهان قرار بگیرند، با اعدادی که گاه به ارتفاع بالای ۴۰ در شاخص رسیده اند. اما عددی بین ۱۱ تا ۱۷ معمولی تر است.

در حالی که رهبران جهان در گلاسکو برای کنفرانس آب و هوا COP26 در میان هشدارهایی مبنی بر اینکه نور آب و هوا به رنگ قرمز چشمک می زند، گرد هم می آیند، برخی از دانشمندان بولیوی گفتند که تغییر الگوهای بارندگی اثرات اشعه ماوراء بنفش را با کاهش پوشش ابر تشدید می کند.
لوئیس بلکات، محقق آزمایشگاه فیزیک جوی در لاپاز، که مدل‌های تغییرات آب و هوایی را برای مطالعه این روند ساخته است، گفت: «ما آنچه را که بسیاری می‌گویند تأیید کرده‌ایم: فصل بارانی می‌تواند همان مقدار باران را به همراه داشته باشد اما کوتاه‌تر است».
در حالی که برخی از باران ها در این هفته تسکین یافتند، آزمایشگاه انتظار دارد سطوح بالای UV حداقل یک هفته دیگر ادامه داشته باشد.
بلکات گفت: «این بدان معناست که توسعه ابرها به تأخیر می افتد، ورودی اشعه ماوراء بنفش بیشتر قابل توجه است… اکنون که ابری وجود ندارد، ما یک ورودی مقدار زیادی از اشعه ماوراء بنفش داریم که همه را تحت تأثیر قرار می دهد».

ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید