به گزارش CNN فارسی، موضوع ایران محور دیدار روز یکشنبه آنتونی بلینکن و نفتالی بنت بود، اما صرف‌نظر از اختلاف نظر میان این دو بر سر این موضوع، تنش خاصی در این دیدار نبود.

بر اساس این گزارش، بلینکن با اشاره به توانایی اتمی فعلی جمهوری اسلامی، از بنت پرسیده است طرح جایگزین اسرائیل برای باز داشتن تهران از دستیابی به سلاح اتمی چیست.

مقام‌های اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند که بنت پاسخ داده ایران در صورتی از غنی‌سازی ۹۰ درصدی منصرف می‌شود که بداند از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا با تحریم‌هایی در حد تحریم‌های روسیه روبه‌رو می‌شود.

بر اساس این گزارش، بنت همچنین به بلینکن گفت توافق هسته‌ای فقط در حد یک «چسب زخم» و برای چند سال خواهد بود اما میلیاردها دلار در اختیار ایران می‌گذارد تا بتواند از آن برای فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای خود و مسلح کردن نیروهای نیابتی‌اش استفاده کند و «بعدا ما هستیم که اینجا در منطقه باید با این فعالیت‌ها مقابله کنیم».

از سوی دیگر، دفتر نخست وزیر اسرائیل گزارش داده شامگاه چهارشنبه جو بایدن در تماس تلفنی با نفتالی بنت، علاوه بر ابراز همدردی با قربانیان حمله تروریستی اخیر در حومه تل‌آویو، دو طرف به موضوع ایران نیز پرداخته‌اند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل، طرفین درباره «تجاوزگری منطقه‌ای ایران» صحبت کردند؛ اما در بیانیه کاخ سفید اشاره‌ای به موضوع ایران نشده است.

تحریم‌های جدید علیه ایران پس از دیدار بلینکن و محمد بن زاید

تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی، یک روز پس از دیدار بلینکن با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، در رباط صورت گرفت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه یک ایرانی به نام محمدعلی حسینی و شبکه‌ای از شرکت‌‌های زیر نظر او در ایران را به دلیل پشتیبانی تدارکاتی از برنامه ساخت موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران تحریم کرد.

سفیر امارات در واشینگتن، نوشت که دیدار بلینکن و محمد بن زاید در مراکش «یک دیدار مثبت بود و به بازگشت روابط میان دو کشور به مسیر درست کمک کرد.»

پس از برگزاری نشست نگب، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که شرکت کنندگان در این نشست نگرانی‌های خود را درباره برجام و پیامدهایش به بلینکن اعلام و تاکید کرده‌اند مخالف جدی حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی هستند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از ماه‌ها مذاکره میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در وین، موضوع خروج نام سپاه پاسداران از این فهرست، آخرین مانع باقی مانده بر سر رسیدن به توافق احیای برجام است.

در همین حال و با ادامه ابهام در سرنوشت مذاکرات وین، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت رسیدن به توافق شاید به چند هفته دیگر نیاز داشته باشد.

همزمان ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، نوشت تلاش آمریکا برای دستیابی به متنی فراتر از برجام پیشین، «با ایستادگی مذاکره‌کنندگان ایران به در بسته خورد».

دیدگاهتان را بنویسید