به گزارش CNN فارسی، روز دوشنبه ۱۱ بهمن نوشت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود به اعضای این نهاد که این خبرگزاری توانسته به نسخه‌ای از آن دست یابد، اعلام کرد ایران به این نهاد اطلاع داده قصد دارد لوله‌های روتور سانتریفیوژ و دیگر قطعات سانتریفیوژ را در این مکان جدید در اصفهان تولید کند.

این گزارش می‌افزاید که ایران این موضوع را روز ۱۹ ژانویه به بازرسان آژانس اطلاع داده و آنان پس از مهر و موم تمام ماشین‌های مربوطه در کارگاه کرج، دوربین‌های نظارتی را از آنجا برداشتند و در روز ۲۴ ژانویه در اصفهان نصب کردند.

بر اساس این گزارش، در آن زمان، تولید قطعات در این مکان جدید آغاز نشده بود.

دلیلی برای انتقال کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ از کرج به اصفهان ذکر نشده، اما آژانس بین‌المللی انرژی اضافه کرده که اطلاعات دوربین‌های نظارتی آژانس در مجتمع تولید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان در صورتی در دسترس این نهاد خواهد گرفت که برجام احیا شود و ایران به تعهداتش برگردد.

انتقال تولید این قطعات از کرج به اصفهان در حالی است که بیش از یک ماه پیش، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نصب دوربین‌های جدید در مجتمع ساخت قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج به توافق رسیده بودند.

در همان زمان تاکید شد که تصاویر ضبط‌شده با این دوربین‌ها مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و نزد سازمان انرژی اتمی ایران خواهند ماند.

این دوربین‌ها جایگزین دوربین‌هایی شدند که به دلیل آسیب بر اثر یک انفجار در تاسیسات کرج، از این مرکز برداشته شده بودند.

دوم تیر ماه، نورنیوز از یک «اقدام خرابکارانه» علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی خبر داد و نوشت این اقدام با «شکست» روبرو شد و «هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی» نیز به ‌دنبال نداشت.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مهرماه، اسرائیل را به عنوان عامل این انفجار در مجتمع تاسیسات تولید سانتریفیوژ تسا در کرج متهم کرده و با اشاره به درخواست آژانس برای نصب دوربین‌های نظارتی در این مجتمع خواسته بود این سازمان ابتدا موضعش درباره این حمله را روشن کند.

تغییر مکان تولید قطعات سانتریفیوژ در ایران در حالی است که جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر سرعت و میزان غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده و هنوز مذاکرات وین برای احیای برجام به توافقی منجر نشده است.

این مذاکرات روز جمعه گذشته برای آنچه اتخاذ «تصمیم‌های سیاسی» اعلام شده، متوقف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید