به گزارش CNN فارسی، بر اساس این گزارش که روز دوشنبه در وبسایت نشنال اینترست منتشر شد، جمهوری اسلامی در این سال‌ها کمک‌های آموزشی و فناوری در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده، و این گروه توانست زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران واحد سایبری ضدجاسوسی راه‌اندازی کند.

بنابر گزارش‌ها، واحد سایبری حزب‌الله لبنان احتمالا در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت مستقر است و به نوشته نشنال اینترست، تجهیزات رایانه‌ای آن مشابه تجهیزات دانشگاه شریف تهران است.

شمار زیادی از کارآموزان این واحد نیز عراقی و از اعضا یا نزدیکان «کتائب حزب‌الله عراق» هستند.

این نشریه آمریکایی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی پس از آنکه هدف حمله بدافزار استاکس‌نت قرار گرفت قابلیت‌ها و عملیات سایبری خود را گسترش داد، نوشت حزب‌الله نیز بخش کلیدی این توسعه برنامه سایبری جمهوری اسلامی است.

نخستین هدف واحد سایبری حزب‌الله جمع‌اوری اطلاعات مربوط به نهادهای دولتی لبنان و همچنین تقویت دفاع سایبری دستگاه‌های امنیتی ایران است.

از جمله دیگر اهداف حزب‌الله ترتیب دادن حملات سایبری به اهداف مالی راهبردی در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، مانند شرکت‌های گاز و نفت، است.

حملات سایبری حزب‌الله مدت‌هاست موجب نگرانی دولت‌های خاورمیانه و غرب شده است.

انتشار پیام‌های راهبری جمهوری اسلامی در کشورهایی مانند عراق و گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران نیز از دیگر اهداف واحد سایبری حزب‌الله است.

درباره دلیل اصلی ایجاد چنین واحدی از سوی جمهوری اسلامی، نوشته است که وجود این واحد به تهران کمک می‌کند تا بتواند مسئولیت حملات سایبری‌اش را برعهده نگیرد و به این ترتیب، از تلافی قدرت‌هایی که هدف قرار گرفته‌اند در امان بماند.

به نوشته این نشریه، حکومت ایران طی دو سال، بودجه امنیت سایبری خود را در سال ۲۰۱۵ به میزان ۱۲۰۰ درصد افزایش داد و در حال حاضر تقویت قابلیت‌های سایبری گروه‌های نیابتی‌اش در خاورمیانه، ابزار نامتقارن حیاتی برای جمهوری اسلامی است.

نشنال اینترست تاکیده کرده است که آمریکا باید تهدید سایبری حزب‌الله را مورد توجه قرار دهد، زیرا حملات احتمالی این گروه به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا فقط منافع مالی را به خطر نمی‌اندازد، بلکه جان شهروندان آمریکایی را نیز هدف قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید