تورم بیداد می کند. اواخر هفته پیش ابراهیم رییسی، رییس ‌جمهور دولت سیزدهم ، نشستی با اقتصاد دانان و فعالان اقتصادی برگزار کرد که از این نشست، سخنرانی کوتاه مسعود نیلی، اقتصاد دان بیشتر از همه هشدار دهنده بود.

او با اشاره به اینکه تورمی مهار نشدنی در راه است ، اظهار نگرانی شدید کرد. چند روزی بعد از این نشست، گزارش بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های پولی در سال نود و نه منتشر شد که در این گزارش رشد بی ‌سابقه نقدینگی بیش از همه مورد توجه قرار گرفت. بعد از این گزارش بود که مسعود خوانساری ، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتی به افزایش نقدینگی اشاره کرد و نوشت : طبق آمار بانک مرکزی ، میزان نقدینگی از سه هزار و هفتصد هزار میلیارد عبور کرده است و نسبت به دو سال پیش دو برابر شده است. او در ادامه هشدار داد: اگرچه طی ماه‌ های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «امادریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچ گاه در کشور تجربه نشده بوده است.

ختم ماجرا این جا نبود و این بار گزارش هایی تکان دهنده ی دیگری منتشر شد که نشان دهنده ی این بود که بر خلاف تمام تصورات ، حسن روحانی ، رییس جمهور حال حاضر ایران ، اکنون به وضعیت ونزوئلایی نزدیک تر از همیشه شده است.
۲۶ اسفند سال گذشته ، روحانی گفت که پیش ‌بینی بسیاری از صاحب‌ نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد.
او ادامه داد(( درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ ها نوشتند و گفتند تورم ایران سه رقمی شده و ونزوئلایی می ‌شود.))

او توقف این روند در اواخر سال ۹۸ را ناشی از کرونا دانسته بود و گفته بود اگر کرونا نبود قطعا شرایط بهتری داشته بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید