به گزارش CNN فارسی، وزیر خارجه طالبان در اولین سفر خارجی خود به ایران رفت. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: «قرار نیست دولت طالبان را به رسمیت بشناسیم»

امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان شنبه، ۸ ژانویه در اولین سفر خارجی از زمان به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان به کشور همسایه، ایران سفر کرد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتر خود نوشت: «هدف از این سفر گفت‌وگو در مورد مسائل سیاسی و اقتصادی و ترانزیت پناهجویان بین افغانستان و ایران است.»

او همچنین تصریح کرد که هیئت طاالبان به ریاست امیرخان متقی در اولین نشست با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

ایران مانند سایر کشورها، تاکنون دولت جدید طاالبان که از ماه اوت ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسیده است را به رسمیت نشناخته است.

از سویی سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران طی هفته جاری در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: «قرار نیست دولت طاالبان را به رسمیت بشناسیم».

از طرفی اخیرا مرزهای دو کشور شاهد درگیری‌های مرزی چند ساعته مابین طالبان و نیروهای مرزبانی ایران در مرز با ولایت نیمروز افغانستان بود.

عصر چهارشنبه یکم دسامبر ۲۰۲۱، با انتشار تصاویری، از وقوع درگیری شدید میان نیروهای طاالبان و مرزبانان ایرانی در حوالی روستای شغالک شهرستان هیرمند، خبر داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید