به گزارش CNN فارسی، دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز چهارشنبه ۲۴ فروردین با اشاره به تماس خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از او برای رد این گزارش‌ها و همچنین اعزام تیم پزشکی ایران به اوکراین تشکر کرد.

پیشتر سفارت جمهوری اسلامی در لندن نیز گزارش گاردین در زمینه قاچاق سلاح از ایران به روسیه را «غیرحرفه‌ای و بی‌اساس» دانسته و آن را تکذیب کرده بود.

روز سه‌شنبه روزنامه گاردین به نقل از منابع امنیتی منطقه و همچنین منابعی در شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در عراق گزارش داد که روسیه با کمک شبکه قاچاق سلاح جمهوری اسلامی در حال دریافت سلاح‌ها و تجهیزات نظامی برای تامین تسلیحاتی نیروهای خود در اوکراین است.

گاردین به نقل از یکی از منابع خود نوشت جمهوری اسلامی سامانه موشکی باور۳۷۳، ساخت ایران، را نیز در اختیار نیروهای روسیه گذاشته و یک سامانه اس-۳۰۰ را هم به روسیه بازگردانده است.

تشدید حملات در ماریوپل؛ واکنش کرملین به بایدن

روز چهارشنبه همچنین گزارش‌هایی درباره تشدید حملات نیروهای روسیه برای تصرف شهر محاصره‌شده ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین منتشر شد.

وزارت دفاع روسیه مدعی «تسلیم داوطلبانه» بیش از هزار سرباز اوکراینی یک تیپ تفنگداران دریایی در ماریوپل شد و گفت نیروهای روسیه در حال ادامه حملات به منطقه صنعتی ماریوپل و بندر این شهر هستند.

مقام‌های اوکراینی نیز اعلام کردند به دلیل عدم پایبندی روسیه به آتش‌بس، امکان ایجاد گذرگاه‌های امن در روز چهارشنبه وجود ندارد؛ به گفته شهردار ماریوپل بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان در انتظار خروج از این شهر هستند.

روز سه‌شنبه مقام‌های محلی اوکراین تعداد قربانیان ماریوپل را که در چهل روز گذشته زیر بمباران نیروهای روسیه قرار دارد بیش از ۲۰ هزار نفر اعلام کردند.

تصرف ماریوپل به روس‌ها امکان می‌دهد تا منطقه دونباس را به شبه‌جزیره کریمه که پیشتر ضمیمه خاک روسیه کرده بودند، متصل کند.

در تحولی دیگر، کرملین به شدت به اظهارات رییس جمهور آمریکا اعتراض کرد.

جو بایدن روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین را «دیکتاتوری» خواند که در اوکراین «نسل‌کشی» می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز چهارشنبه این «تحریف» اظهارات بایدن را غیرقابل قبول خواند و گفت روسیه قطعا با آن مخالف است.

همزمان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد از زمان تهاجم روسیه تاکنون، بیش از چهار میلیون و ۶۵۰ هزار پناهجوی اوکراینی کشور خود را ترک کرده‌اند.

همچنین وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور در هماهنگی با اتحادیه اروپا، ۱۷۸ جدایی‌طلب هوادار روسیه و همچنین الیگارش‌های روس و نزدیکانشان را به فهرست سیاه تحریم‌های بریتانیا افزود.

دیدگاهتان را بنویسید