به گزارش CNN فارسی، دانمارک دولت‌های روسیه، ایران و چین را متهم کرد که تلاش‌های خود برای جاسوسی از این کشور، به ویژه با تمرکز بر منطقه استراتژیک قطب شمال را افزایش داده‌اند.

پنجشنبه ۱۳ ژانویه، آندرس هنریکسن، رئیس دایره ضد جاسوسی سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک طی گزارشی اعلام کرد: «فعالیت‌های جاسوسی خارجی علیه دانمارک، گرینلند و جزایر فارو در سال‌های اخیر افزایش یافته است.»

گرینلند و جزایر فارو قلمروهای خودمختار تحت حاکمیت پادشاهی داانمارک و همچنین اعضای مجمع «شورای قطب شمال» هستند که کپنهاگ بیشتر امور خارجی و امنیتی آنها را اداره میکند.

در این گزارش به حادثه‌ای در سال ۲۰۱۹ اشاره شده است که طی آن نامه‌ای جعلی از سوی وزیر امور خارجه گرینلند به یک سناتور آمریکایی ارسال شده بود که در آن وعده «رفراندوم استقلال» گرینلند را می‌داد.

گزارش امنیتی دانمارک در این باره می‌گوید: «به احتمال زیاد این نامه توسط عوامل نفوذ روسیه ساخته و پرداخته شده، و به قصد ایجاد سردرگمی و درگیری احتمالی میان دانمارک، ایالات متحده و گرینلند در اینترنت پخش شده است.»

در سال‌های اخیر قطب شمال اهمیت ژئوپلیتیکی فزاینده‌ای در معادلات جهانی پیدا کرده است، و روسیه، چین و آمریکا برای دسترسی به منابع طبیعی، خطوط دریایی، و مناطق استراتژیک نظامی در این منطقه با هم رقابت می‌کنند.

در گزارش دانمارک همچنین آمده است که سرویس‌های جاسوسی خارجی، از جمله چین، روسیه و ایران، تلاش می‌کنند با دانشجویان، پژوهش‌گران و شرکت‌های دانمارکی ارتباط برقرار کنند تا به فناوری و تحقیقات دانمارکی دسترسی پیدا کنند.

«رویترز» در ماه نوامبر سال گذشته فاش کرد که یک استاد چینی دانشگاه کپنهاگ، بدون افشای ارتباط خود، با ارتش چین «پژوهش ژنتیکی» انجام می‌داده است.

در گزارش امنیتی داانمارک آمده است که نقش فعال بین‌المللی این کشور عضو ناتو، جامعه باز و سطوح بالای دانش و فناوری آن، همگی این کشور را به «هدفی جذاب» برای فعالیت‌های جاسوسی خارجی تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید