به گزارش CNN فارسی ، محمد هادی سبحانیان کارشناس اقتصادی در جواب به این سوال که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه چه منازلی مشمول این پرداخت خواهند شد ، گفت :  مالیات بر عایدی سرمایه بر دارایی ‌هایی مانند مسکن ، خودرو ، ارز و طلا وضع می ‌شود که قابلیت و پتانسیل سفته بازی برای آن‌ ها وجود دارد. مسکن در کشور ما تبدیل به یک کالای سرمایه‌ ای شده است ، در حالی که اساسا یک کالای مصرفی می باشد.

وی در ادامه افزود :  برای اینکه مواجهه مناسبی با مسکن به عنوان یک کالای مشمول( CGT مالیات بر عایدی سرمایه) انجام شود، باید وجوهی که تقاضای مصرفی افراد است از شمول مالیات بر عایدی سرمایه معاف شوند. به همین دلیل الان در طرحی که مطرح است ، پیش بینی شده است که برای هر نفر یک منزل مسکونی معاف از این پرداخت باشد.

وی ادامه داد : مازاد بر این تعداد ، اگر فرد مسکن را برای سرمایه گذاری خریده باشد ، می توانیم افزایش قیمت آن را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه کنیم. در قانون گذاری باید به این نکته توجه شود که در این نوع مالیات مصارف افراد ، سرپناه یا منازل مسکونی مشمول این پرداخت قرار نگیرند.

او در پاسخ به اینکه معافیت‌ های خودرویی این طرح به چه صورت می باشد ، بیان کرد : چیزی که در طرح می باشد و به طور کامل تصویب نشده ، این طور است که به ازای هر نفر یک خودرو از شمول مالیات برعایدی سرمایه حذف می ‌شود. منطق این است که اگر افراد از این دارایی‌ ها برای مصارف شخصی استفاده می ‌کنند ، پس دارایی جنبه مصرفی داشته و سرمایه ‌ای نیست. اما اگر از خودرو به عنوان یک کسب و کار استفاده می ‌کند ، خرید و فروش می‌ کند و عایدی به دست می ‌آورد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود.

او در پایان اشاره کرد : پیش نویس طرحی در مجلس آماده شده که همزمان و مکمل با طرح عایدی سرمایه اجرایی می ‌شود و در اصطلاح بستر اجرایی CGT است. این طرح حتی می ‌تواند کمک کننده نظام مالیاتی باشد ، حتی برای اخذ مالیات بر مجموع درآمد. بنابراین ما الان فاقد این ابزار مناسب هستیم ، ولی پیش نویس آن تهیه شده و در مجلس مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید