به گزارش CNN فارسی ، شهاب لیوال، عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در واکنش به بیانیه نشست همسایگان افغانستان در ایران که در آن به تشکیل حکومت فراگیر تاکید شده بود، خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت اگر حکومت فراگیر خوب است چرا خودتان در ایران تشکیل نمی‌دهید؟

شهاب لیوال، در مصاحبه‌ای با شبکه «طلوع نیوز» گفت: «چرا اقلیت‌ها، کردها، لرها، بلوچ‌ها و اهل سنت را نادیده گرفته‌ و دیکتاتوری را حاکم کرده‌اید؟»

لیوال ادامه داد: «ایران چرا خود تن به دولت فراگیر نمی‌دهد و از ۴۰ یا ۵۰ درصد اهل‌سنت ساکن در کشورش در حکومت استفاده نمی‌کند؟»

او ایران را به «نفاق» مقابل افغانستان متهم کرد و گفت، ایران از طرفی ادعای غرب‌ستیزی دارد و از طرف دیگر از دست‌ نشانده‌های غرب در افغانستان حمایت می‌کند.

او ادعا کرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق افغانستان در رسانه‌ها اعلام کرده بود که از طرف ایران حمایت می‌شود.

به گفته وی، پاکستان و چین مشکلی با فراگیر نبودن دولت در افغانستان ندارند و این فقط خواست ایران است.

این مصاحبه که شنبه هفته جاری انجام شده اخیرا در شبکه‌های اجتماعی میان کاربران افغان و ایرانی جنجال‌برانگیز شده است.

در نشست هفته گذشته همسایگان افغانستان در تهران که میان وزیران خارجه ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، پاکستان، چین و روسیه برگزار شد، شرکت‌کنندگان در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم تشکیل دولتی فراگیر و با حضور تمامی اقوام و اقلیت‌های افغانستان تأکید کردند.

 

فریب شعار برپایی حکومت اسلامی توسط طالبان را خورده‌اند
مولوی حبیب‌الله حسام، رئیس شورای اخوت و رئیس مجمع علمای افغانستان در لایو اینستاگرام محمدحسین جعفریان دیدگاه‌های خود در باره وضعیت این کشور تحت سلطه تروریست‌های طالبان را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید:
▪️من برای مولوی عبدالحمید احترام قائل هستم. وجود نگرانی‌هایی در رابطه با موضع ایشان در مقابل طالبان باعث ایجاد گفتگویی مستقیم شد. سوال من این بود که چطور با حمله به پنجشیر موافقت کردید و خون مردم را مباح دانستید؟ شما با این فتوا و تاییدیه، شریک خون شهدا هستید.
▪️استدلال مولوی عبدالحمید بر این اساس بود که ایشان امید زیادی به امارت اسلامی داشتند و فقط طالبان را از دور رصد کرده بودند و علاقه‌مندی به شکل‌گیری یک دولت اسلامی را دلیل این همراهی عنوان کردند.
▪️چیزی که واضح است این است که ایشان توسط فرد رابط خود با افغانستان با دو استدلال دین‌خواهی طالبان و مبارزه با آمریکا، اغفال شده بودند.
▪️طی صحبت‌هایی که با علمای دینی کشورهای اسلامی دیگر از جمله سوریه و لبنان صورت گرفت، با این پاسخ روبه‌رو شدیم که آنها نیز توسط مراکز تحقیقاتی که با قطر در ارتباط بوده‌اند دچار فریب شده و تصورشان این بوده است که طالبان با آمریکا مبارزه می‌کنند و خواهان حکومت اسلامی هستند.
▪️در مبارزه با آمریکا تمام مردم افغانستان از اقوام مختلف شریک بودند در حالی که امروز طالبان اقوام دیگر را بر زمین زده و کشور را تبدیل به قتل‌گاه کرده‌اند.
▪️طی صحبت‌هایی با علمای اهل سنت ایران، پاکستان، هند و حماس به این نتیجه رسیده‌ایم که طالبان باعث بدنامی اسلام و افغانستان شده و با تداوم حضور آنها، جنگی طولانی اتفاق خواهد افتاد. طالبان نه تنها به وعده‌های خود عمل نکردند و باعث بروز جنگ داخلی شدند، بلکه در تشکیل حکومت اسلامی نیز ناکام ماندند.
▪️طالبان پیش از آنکه یک جریان مذهبی باشند، یک جریان قبیله‌ای و قومی هستند. نه تفکراتشان اسلامی است و نه زندگی اقوام دیگر را در کنار خود تحمل می‌کنند. هم عقل و تفکر محدودی دارند و هم جغرافیای محدود. به هیچ عنوان نمی‌توانند داعیه‌دار یک جریان اسلامی باشند.
▪️ما در ایران با شخصیت‌های بزرگ و نهاد رهبری و همچنین با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب دیدارهایی داشته‌ایم و مجاب شدند که ملت‌های مسلمان نمی‌توانند با این وضعیت به پیش بروند و طالبان باید موضع خود را چه در موضوع تشکیل حکومت و چه در موضوع جنگ داخلی و همچنین در ارتباط با کشورهای دیگر تغییر دهد.
▪️موضع ما در مقاومت ملی یک موضع خیرخواهانه است و امروز مقاومت یک امر واجب و برگشت‌ناپذیر است چرا که به مردم ما ظلم شده است.
▪️سوال من از کشورهای همسایه این بود که آیا طالبان یک گروه متحد هستند؟ آیا طالبان در میان خود فاقد تنش فکری و قومی هستند؟ آیا طالبان یک جریان مستقل و غیروابسته هستند؟ جواب تمام این سوالات منفی بود.
▪️طالبان از فرقه‌های تکفیری مختلف تشکیل شده‌اند و اختلافات و تضادهای ریشه‌ای و تاریخی در میان‌شان وجود دارد. نیروهای طالبان در بین خود احساس ناامنی و دشمنی دارند و بی‌اعتمادی شدیدی وجود دارد اما با مدیریت پاکستان، هنوز متلاشی نشده‌اند. اگر منافع پاکستان مطرح نباشد میتوان دید که چه بلایی بر سر یکدیگر خواهند آورد.
▪️قیام سراسری همچنان تداوم دارد اما شکل عملی آن به دلیل فرارسیدن زمستان و گرفتاری مردم در فقر، تغییر کرده است. طالبان همانند اسرائیل صدای آزادی‌خواهان را با گلوله پاسخ میدهد، مشخص است که در این شرایط مردم احتیاط می‌کنند اما مقاومت همچنان جریان دارد و به فرصت، بسیج عمومی، مدیریت و رهبری و انتشار در سراسر کشور احتیاج دارد. امروز در هر خانه‌ای مردم به قیام ملی پیوسته‌اند.
▪️علمای شیعه تلاش کردند از راه تعامل و همزیستی به پیش بروند و اعلامیه‌ها و نشست‌هایی را ترتیب دادند که طی آنها خواستار مشارکت عمومی در سیاست، امنیت سراسری و پذیرش اقوام و مذهب شیعه بودند. طالبان در جلسات قول همراهی می‌دادند اما در مساجد، شیعیان را به شهادت می‌رسانند. امروز شیعیان نه به لحاظ مالی و نه به لحاظ امنیتی در شرایطی نیستند که بتوانند فعالیتی فراتر از این داشته باشند. اما مقاومت ملی میتواند به عنوان چتری حامی، عموم مردم کشور را حمایت کند.
▪️طالبان پس از آنکه به قدرت رسیدند، ۳ اصطلاح را افتخار تلقی میکنند:
۱/ در همه جا عنوان میکنند که ما برای از بین بردن فحشا و بی‌حجابی روی کار آمده‌ایم. از نظر آنها، تمام جامعه به جز خودشان، فاحشه هستند.
۲/ هرکسی که با امارت اسلامی بیعت نکند، چه مردم عادی و چه ائمه مساجد و نمازگزاران، را مرتد خوانده و لایق کشته شدن میدانند.
۳/ تمام افرادی که طی ۲۰ سال گذشته تحصیل کرده‌اند را معلوم‌الحال خوانده و مرتجع و کافر میدانند و به آنها توهین میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید