به گزارش CNN فارسی، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، پس از نشست این سازمان در بروکسل گفت: «ما بخشی از این درگیری نیستیم. ما نسبت به متحدان خود در ناتو مسئولیت داریم که جنگ به فراتر از اوکراین کشیده نشود.»

او خاطرنشان کرد سرایت کردن جنگ اوکراین به سایر نقاط اروپا پیامدهای خطرناک‌تر و فاجعه‌بارتری به دنبال خواهد داشت.

استولتنبرگ گفت: «متحدان ما موافقند که نباید هواپیماهای ناتو را در فضای اوکراین یا نیروهای ناتو را در خاک اوکراین داشته باشیم. ناتو به دنبال جنگ با روسیه نیست. مسئولیت داریم که مطمئن شویم جنگ از اوکراین فراتر نرود.»

دبیرکل ناتو در همین حال هشدار داد که روزهای آینده برای اوکراین احتمالا بدتر خواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین این تصمیم ناتو را به شدت محکوم کرد و گفت: «امروز ناتو به بمباران بیشتر شهرها و روستاهای اوکراین چراغ سبز نشان داد و از ایجاد منطقه پرواز ممنوع خودداری کرد.»

زلنسکی بار دیگر از کشورهای اروپایی خواست تا از مبارزه اوکراین علیه تجاوز روسیه حمایت کنند و خطاب به آنها گفت: «اگر ما سقوط کنیم، شما هم سقوط خواهید کرد.»

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، خاطرنشان کرد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین می‌تواند به جنگ تمام عیار در اروپا منجر شود.

بلینکن با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا و متحدانش خسارت شدیدی به روسیه وارد می‌کند، گفت: «روسیه هرگز تا به این میزان منزوی نبوده است و ما هم هرگز تا این حد متحد نبوده‌ایم.»

بلینکن هشدار داد : نیروهای روسی در اوکراین به‌طور فزاینده‌ای از روش‌های وحشیانه از جمله حمله به غیرنظامیان استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، سخنگوی کاخ سفید نیز خاطرنشان کرد که آمریکا از تغییر رژیم در روسیه حمایت نمی‌کند و گفت که این از سیاست‌های ایالات متحده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید