به گزارش CNN فارسی، دو سال پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی، چهره‌ی رسانه‌ای بازوی نظامی جمهوری اسلامی و نماینده علی خامنه‌ای در اجرای طرح «احیای تمدن اسلامی»، نه تنها وعده «انتقام سخت» محقق نشد که مقامات جمهوری اسلامی دست از شعار دادن و خط و نشان کشیدن دن‌کیشوت وار بر نمی‌دارند تا خاطره‌ی «انتقام سخت» از یادها برود.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما مدعی شد که چون «۹دی و ۱۳دی به هم نزدیکند»، نشان می‌دهد «سران اعتراضات سال ۸۸ با قاتلان شهید سلیمانی همدستند.»

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، گفته بود: «تقارن ۹ دی و شهادت حاج قاسم [سلیمانی] شاید گویای این باشد و این بصیرت را برای ما روشن کند و این هوشمندی را که سران فتنه همدستان قاتلین شهید سلیمانی هستند.»

وزارت ارتباطات هم در نامه‌ای خطاب به فیسبوک و اینستاگرام به آنان امر کرد که به سانسور تصاویر سلیمانی خاتمه دهند.

همزمان با دومین سالگرد کشته شدن سلیمانی و ابومهدی مهندس گروهی از هوادارن حشدالشعبی و جمهوری اسلامی و خانواده‌های این افراد در مسیر فرودگاه بغداد مراسم یادبود برگزار کردند.

این‌ها در حالی است که علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، مدعی است که «روال پیگیری سپاه برای انتقام سخت ادامه دارد.»

سلیمانی که خود را «سرباز صفر ولایت» می‌نامید، تا پیش از حضور آشکار نظامی در عراق، معمولاً در انظار عمومی ظاهر نمی‌شد. ولی از زمان حضور او در عراق، دستگاه پروپاگانداری جمهوری اسلامی با انتشار تصاویر متعددش با نیروهای عراقی، شروع به شناساندن چهره او به عنوان «قهرمان ملی» و «آخرین سنگر در مقابل داعش» کرد.

سلیمانی به خاطر مشارکت در سرکوب مخالفان بشار اسد از سوی اتحادیه اروپا و به خاطر برنامه اتمی ایران از سوی سازمان ملل تحریم شده‌ بود، همچنین دولت آمریکا هم از سال ۲۰۰۵ او را در لیست تروریست‌های بین‌المللی قرار داده بود.

سلیمانی در ۱۳ دی ۱۳۹۸، هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد طی عملیات آذرخش کبود به دستور دونالد ترامپ، رییس‌ جمهور وقت آمریکا، مورد حملهٔ موشک پهپاد نظامی ارتش ایالات متحده قرار گرفت و کشته شد.

مرگ قاسم سلیمانی اگر چه بر بلندپروازی‌های منطقه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ضربه‌ ای سخت وارد کرد، اما ابزاری شد برای انتقام‌گیری از منتقدان داخلی و رجزخوانی بین‌المللی.

 

دیدگاهتان را بنویسید