به گزارش CNN فارسی ، تصاویر ماهواره‌ای جدید به‌دست آمده از تحرکات روسیه در نزدیکی مرزهای شرقی اوکراین می‌گویند پایگاه بزرگ نظامی روس‌ها از انواع تانک‌‌ها و دیگر تجهیزات توپخانه‌ای و زرهی تخلیه شده است. این تجهیزات به پایگاهی دیگر که به مرز اوکراین نزدیک‌تر است، انتقال پیدا کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، پایگاه یلنیا در جنوب شرق اسمولنسک و در ۲۶۰ کیلومتری مرز اوکراین همان سایتی است که در اواخر سال ۲۰۲۱، انواع تجهیزات زرهی و توپخانه‌ای شامل ۷۰۰ تانک و خودروهای جنگی پیاده نظام و پرتابگرهای موشک بالستیک روسیه به آن منتقل شد. این وضعیت تا روز چهاردهم ژانویه در پایگاه یلنا برقرار بوده است.

اما تصاویر ماهواره‌ای روز ششم فوریه می‌‌گوید از تجمع تجهیزات نظامی حاضر در پایگاه نظامی یلنیا تا حد محسوسی کاسته شده است. رد چرخ خودروهایی که از این پایگاه خارج شده و به منطقه‌ای دیگر انتقال یافته اند، در عکس‌های ماهواره‌ای به خوبی واضح است.

کنراد موزیکا، کارشناس ردیابی تجیهزات نظامی و تحرکات تسلیحاتی می‌گوید آنچه در پایگاه نظامی یلنیا رخ داده، اتفاق مهمی در زمینه نحوه استقرار نیروهای روسی و آرایش و آمادگی آنها است.

ویدئوهایی که این چند روز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهند تجهیزات یلنیا در واقع به پایگاه دیگر روس‌ها که به مرز اوکراین نزدیک‌تر است، منتقل شده است؛ پایگاه بریانسک!

توماس بولاک تحلیلگر نظامی مدعی است آنچه این ویدئوها نشان می‌دهند در واقع بیانگر انتقال نیروهای سیبری روسیه به بریانسک است. پیش از سربازها، تجهیزات آنها به اسمولنسک و سپس به بریانسک انتقال یافته بود. این وضعیت در کورسک در ۱۰۰ کیلومتری مرز‌های اوکراین هم برقرار است و حضور بیشتر تجهیزات روسیه را در این منطقه نشان می‌دهد.

از دیگر نشانه‌های مهم می‌‌شود به تحرکات قابل توجه تانک‌‌های متعلق به گارد اول روسیه که حدود ۴۰۰ کیلومتر به سمت جنوب مسکو حرکت کرده است، اشاره کرد.

مقامات رسمی ایالات متحده به اتکای این شواهد و مدارک می‌گویند روسیه ۷۰درصد تجهیزات و توان نظامی خود را برای حمله به اوکراین آماده کرده است.

با همه این حرف‌ها همچنان روسیه هرگونه تدارک برای حمله به اوکراین را تکذیب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید