به گزارش CNN فارسی با ورود همه‌گیری کووید-۱۹ به سومین سال خود، تلاش‌ها برای کاهش خطر ابتلا به عفونت به‌ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر بسیار مهم است. مطالعه اخیر از بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) نشان داد که واکسیناسیون در دوران بارداری در مقایسه با نوزادانی که از مادران واکسینه نشده و آلوده به کووید متولد شده اند، منجر به سطوح آنتی بادی پایدارتر در نوزادان می شود.

این مطالعه، منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA)، شامل افرادی می شود که با دو دوز واکسن mRNA واکسینه شده یا در هفته های ۲۰ تا ۳۲ بارداری آلوده شده اند، زمانی که انتقال آنتی بادی ها از طریق جفت حیات بخش نشان داده شده است که به اوج خود رسیده است.

تیتر یا سطح آنتی بادی در مادران واکسینه شده و خون بند ناف آنها در هنگام زایمان بیشتر از شرکت کنندگان در مطالعه آلوده به کووید بود. پس از دو ماه، ۹۸ درصد از نوزادان (۴۸ از ۴۹) متولد شده از مادران واکسینه شده دارای سطوح قابل تشخیص ایمونوگلوبولین G محافظ (IgG)، رایج ترین آنتی بادی موجود در خون بودند. در شش ماهگی، محققان ۲۸ نوزاد از مادران واکسینه شده را بررسی کردند و دریافتند ۵۷ درصد (۱۶ از ۲۸) هنوز IgG قابل تشخیص داشتند. این تنها با ۸ درصد (۱ از ۱۲) متولد شده از مادران آلوده مقایسه شد.

آندریا ادلو، MD، MSc، متخصص طب مادر و جنین می‌گوید: «در حالی که هنوز مشخص نیست که تیتر برای محافظت کامل از یک نوزاد در برابر کووید چقدر باید باشد، ما می‌دانیم که سطوح IgG ضد سنبله با محافظت در برابر بیماری‌های جدی مرتبط است.» در MGH، مدیر آزمایشگاه Edlow در مرکز وینسنت برای زیست شناسی تولید مثل و نویسنده ارشد این نشریه. “دوام پاسخ آنتی بادی در اینجا نشان می دهد که واکسیناسیون نه تنها محافظت پایدار برای مادران فراهم می کند، بلکه آنتی بادی هایی را که در اکثر نوزادان تا حداقل شش ماهگی باقی می مانند. بسیاری از علاقه مندان از والدین تا پزشکان اطفال می خواهند بدانند که آنتی بادی های مادر تا چه مدت باقی می مانند. در نوزادان پس از واکسیناسیون، و اکنون می‌توانیم پاسخ‌هایی ارائه کنیم. امیدواریم این یافته‌ها انگیزه بیشتری برای افراد باردار برای واکسینه شدن، به‌ویژه با ظهور گونه‌های نگران‌کننده جدیدی مانند Omicron ایجاد کند.

نویسندگان به محدودیت‌های پژوهش خود، از جمله گروه مطالعه کوچک، تاخیر در پیگیری با گروه آلوده (به دلیل در دسترس بودن شرکت‌کنندگان و افزایش COVID-19 در بوستون)، و همچنین گزارش تیترها بر خلاف نتایج بالینی اشاره می‌کنند.

دکتر گالیت آلتر، عضو اصلی موسسه راگون MGH، MIT و هاروارد و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، می‌گوید: «زنان باردار در معرض خطر بسیار بالایی برای عوارض جدی ناشی از کووید هستند. و با توجه به تأخیر در توسعه واکسن‌های کووید-۱۹ برای نوزادان، این داده‌ها باید مادران را تشویق کند تا در دوران بارداری واکسینه شوند و حتی در دوران بارداری تقویت شوند تا دفاع نوزادانشان در برابر کووید تقویت شود.»

دیدگاهتان را بنویسید