به گزارش CNN فارسی یک مطالعه جدید نشان می‌دهد فعالیت‌های انسانی و فجایع ناشی از تغییرات آب و هوایی، برخی از جنگل‌های بسیار حفاظت شده جهان را از جاذب‌های کربن به انتشار دهنده‌های دی اکسید کربن تبدیل کرده است.

براساس این پژوهش، برخی از جنگل‌های حفاظت شده جهان از جمله ۱۰ جنگل ثبت شده در میراث جهانی یونسکو به دلیل آتش‌سوزی‌ها و قطع بی‌ رویه و غیرقانونی درختان، انتشار دهنده خالص دی اکسید کربن هستند.

این یافته محصول مطالعه‌ای ده ساله به روی گازهای گلخانه ای در حوضه آبریز آمازون است و ظاهرا نشان می دهد که حدود ۲۰ درصد کل این جنگل ها به منبع تولید دی اکسید کربن در اتمسفر بدل شده.

یکی از دلایل اصلی این پدیده جنگل‌زدایی است.

هرچند درختان درحال رشد دی اکسید کربن هوا را جذب می کنند اما درختان قطع شده و مرده دوباره این گاز را منتشر می کنند.

در سال های اخیر میلیون ها درخت در آمازون به دلیل چوب بری و آتش سوزی از میان رفته است.

نتایج این مطالعه، که هنوز منتشر نشده، دارای پیامدهایی برای تلاش ها در جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی است.

این مطالعه نشان می دهد که جنگل های بارانی آمازون – که از منابع مهم جذب یا “دفن” کربن است و روند گرمایش را کند می کند – ممکن است با سرعتی بیش از آن چه تصور می شد درحال بدل شدن به یک منبع تولید کربن باشد.

طی ده سال گذشته تیمی از دانشمندان تحت سرپرستی پروفسور لوسیانا گاتی، از محققان موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل (INPE)، هر دو هفته یک بار با پرواز با هواپیمای مجهز به حسگرها بر فراز بخش های مختلف حوضه آمازون گازهای گلخانه ای را اندازه گرفته اند.

نتایجی که این گروه به آن رسید غافلگیرکننده بود: درحالی که بیشتر این جنگل ها هنوز توانایی جذب مقدار خیلی زیادی دی اکسید کربن را حفظ کرده اند – به خصوص در سال های مرطوب تر – به نظر می رسد که یک بخش از آمازون که درختان آن در ابعاد وسیع از میان رفته این توانایی را از دست داده است.

تحقیقات خانم گاتی حاکیست که این بخش در جنوب شرقی جنگل که حدود ۲۰ درصد کل آمازون را تشکیل می دهد، تبدیل به منبع تولید کربن شده است.

او به سی ان ان گفت: “هرسال بدتر می شود.”

“ما شاهد بودیم که این ناحیه در جنوب شرقی یک منبع مهم کربن است. و مهم نیست که سالی مربوط داشته باشیم یا تر. ۲۰۱۷-۲۰۱۸ سالی مرطوب بود، اما هیچ تاثیری نداشت.”

دیدگاهتان را بنویسید