به گزارش CNN فارسی شبکه خبری الجزیره روز پنج‌شنبه ۱۶ دی گزارش داد که وزیر خارجه ایران مذاکرات با عربستان سعودی را مثبت و سازنده خوانده و تاکید کرده که تهران آماده ازسرگیری روابط خود با ریاض در هر زمان است.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی خود با این شبکه خبری به صدور روادید عربستان برای نمایندگان ایران در سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد که امکان حضور آن‌ها در جده را فراهم می‌کند و گفت که این امر اقدامی مثبت به‌شمار می‌رود.

او اظهار داشت که به لزوم گفت‌وگوی منطقه‌ای بزرگ‌تر با حضور ایران، عربستان سعودی، مصر و ترکیه برای حل مشکلات منطقه اعتقاد دارد.

ایران به‌ویژه با عربستان سعودی در حوزه‌های یمن و سوریه اختلاف‌نظر دارد، دو کشوری که درگیر جنگ داخلی هستند. تهران و ریاض در عین حال چهار دور مذاکره با هدف ازسرگیری روابط خود با یکدیگر انجام داده‌اند که عراق واسطه انجام آن بوده است.

یک روز قبل از این، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در عراق گفته بود که به «زودی» بغداد میزبان دور پنجم گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ایرج مسجدی در مصاحبه با «شبکه العهد نیوز عراق» گفت: «بغداد تا کنون میزبان چهار دور از گفت‌وگوهای ایران و عربستان بوده و به زودی میزبان دور پنجم آن هم خواهد بود».

مقام‌های عربستان سعودی هنوز به اظهارات آقای مسجدی واکنشی نشان نداده‌اند.

دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، از آغاز سال جاری شمسی تلاش‌هایی را برای کاهش تنش بین ایران و عربستان انجام داده است. رسانه‌های بین‌المللی در فروردین سال جاری گزارش دادند که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام دادند.

این رسانه‌ها به نقل از مقامات عراق و دیپلمات‌های غربی نوشتند که در جریان دور اول این مذاکرات، هیات‌های دو کشور به ریاست علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و خالد بن علی الحمیدان، رئیس وزارت اطلاعات عربستان، در بغداد با هم دیدار کردند.

هر چند عربستان و به تبع آن، شماری از امیرنشین‌های خلیج فارس از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران مناسبات پر تنشی با تهران داشته‌اند، اما سلسله رویدادهای سال‌های اخیر به بحرانی بزرگ میان تهران و ریاض و قطع کامل روابط دو کشور منجر شده است.

دی ۱۳۹۴ پس از آن که عربستان سعودی تعدادی از شیعیان، از جمله شیخ باقر النمر، روحانی سرشناس را اعدام کرد، شماری از نیروهای اصولگرا در ایران به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد حمله کردند.

ایران و عربستان در شماری از کشورهای خاورمیانه درگیر جنگ نیابتی هستند. از جمله ایران در جنگ یمن از شبه‌نظامیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان پشتیبان دولت قانونی یمن است.

با این حال، وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه گفته بود، اگر ایران از تهدید امنیت و ثبات منطقه دست بردارد، کشورهای عربی دست خود را به سوی آن دراز خواهند کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان اضافه کرده بود، حمایت ایران از شبه‌نظامیان تروریست و تعقیب یک برنامه تسلیحات هسته‌ای از جمله این عوامل برهم‌زننده ثبات در منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید